Vés al contingut principal

Mor Jordi Carbonell

29 ag. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El filòleg Jordi Carbonell va morir el 22 d'agost passat. Carbonell va ser professor a la UAB i un destacat lluitador contra la dictadura franquista. Va ser membre numerari de l'Institut d'Estudis Catalans, va dirigir la Gran Enciclopèdia Catalana i va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat.
Jordi Carbonell
Foto: Museu d'Història de Catalunya (fotògraf: Pep Parer)
El 22 d'agost passat, ens va deixar Jordi Carbonell, que va ser professor de filologia catalana de la UAB i un destacat lluitador antifranquista.

Llicenciat en filologia romànica per la UB, Carbonell va assistir a les classes que Ramon Aramon i Jordi Rubió impartien als Estudis Universitaris Catalans (EUC), on ell mateix va ser professor de llengua catalana. Va esdevenir professor contractat de la UAB el 1969 i va impartir docència també a la Universitat de Cagliari (Itàlia) i a la Universitat de Liverpool (Regne Unit). Va ser membre fundador de l'Associació de Sociolingüistes de Llengua Catalana i de la Societat Catalana d'Estudis Històrics, filial de l'Institut d'Estudis Catalans (del qual, va ser nomenat membre numerari el 1972). Entre 1963 i 1972, va dirigir la Gran Enciclopèdia Catalana, tot elaborant els quatre primers volums. Va fer estudis sobre la figura de Joan Roís de Corella i sobre la cultura catalana a Sardenya. El 2007, va publicar el poemari Hortènsia i, el 2010, les seves memòries Entre l'amor i la lluita.

El professor Carbonell va destacat també a la lluita antifranquista, tot formant part del Front Universitari de Catalunya i de l'Assemblea de Catalunya, entre altres plataformes. Detingut el 12 de gener de 1971, va rebre el suport dels seus companys de la Facultat de Lletres, molt preocupats per les seves condicions a la presó, demanant que no hi haguès represàlies en la seva tornada a la Universitat. Malgrat tot, per voluntat manifesta d'altes esferes del govern franquista de l'època, li va ser prohibit treballar a la universitat a causa de les seves activitats i conviccions cíviques i polítiques. La UAB no va poder renovar-li el contracte; tanmateix, la Universitat no el va expulsar mai del seu cos docent i va fer tot el possible perquè la seva activitat docent no es veiés sobtadament truncada.

Entre els nombrosos reconeixements que va rebre, destaquen la Creu de Sant Jordi (1984), la medalla d'or de la Generalitat (2001), la medalla d'honor de Barcelona (2002), el premi Dignitat de la Comissió de la Dignitat (2014) i el el Premi Pompeu Fabra (2016).

Dins de