Vés al contingut principal

Manifest per l'erradicació de la violència contra les dones

25 nov. 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Comunicat de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya amb motiu del Dia internacional per a l'erradicació de la violència contra les dones.

Dia mundial per l'erradicació de les violències contra les dones

Amb motiu del Dia internacional per a l'erradicació de la violència contra les dones (25 de novembre), la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya ha fet públic el següent comunicat:

1. Ara fa 25 anys de la Declaració i la Plataforma d'Acció de Beijing de 1995, en què la violència contra les dones va esdevenir una de les esferes de preocupació mundial. Un compromís reiterat a l'Agenda 2030, que dedica l'objectiu número 5 a la igualtat de gènere i a l'empoderament de les dones i les nenes, amb una fita dedicada a l'eliminació de les violències contra les dones en l'àmbit públic i privat. La persistència de les violències contra les dones és un impediment per a la pau i la protecció efectiva dels drets humans, així com un obstacle per al desenvolupament sostenible, d'acord amb el Conveni d'Istanbul de 2011 i la Resolució del Parlament Europeu, de 26 de novembre de 2009, sobre l'eliminació de les violències contra les dones.

2. Les universitats, com a generadores i transmissores de coneixement i valors, han d'esdevenir institucions referents en igualtat i de compromís amb l'eradicació de les violències contra les dones. De fet, el Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere encarrega a les universitats i els centres de recerca la implementació d'accions de recerca, formació i sensibilització en el context universitari perquè no som immunes a cap expressió d'aquestes violències, i hem de garantir que els i les professionals del futur a qui estem formant tinguin eines perquè visquem lliures de violències contra les dones.

3. Una de les eines d'aquest compromís a les universitats catalanes són els protocols contra l'assetjament i les violències masclistes. El camí recorregut mostra la feina que queda per fer per tal de garantir que els espais universitaris siguin espais lliures de violència, permet fer un balanç i suposa una oportunitat de millora per superar els obstacles en la seva aplicació i valorar les seves fortaleses. Les universitats hem de ser capaces de garantir la protecció i la reparació del mal a les dones que pateixen violències.

4. Les violències contra les dones són una amenaça per a la salut pública mundial i, encondicions d'emergència com l'actual pandèmia provocada per la COVID-19, tendeixen a augmentar. Les universitats, davant la pandèmia, hem de posar èmfasi a fer visible la persistència de les violències i a pal·liar-ne l'impacte. Ara ens cal estar alerta per anticipar-nos i disposar dels recursos necessaris per donar resposta als contexts de violència i desigualtat que puguin sorgir en el futur.

5. És imprescindible que les universitats i els centres de recerca disposem de recursos humans i materials permanents per tal de poder fer accions de sensibilització, formació, detecció i actuació per prevenir i eradicar les violències contra les dones de la comunitat universitària i investigadora. Reclamem compromís polític i econòmic per fer de les universitats i els centres de recerca espais lliures de violència contra les dones.

Declaracions de Crue Universidades Españolas i de la Xarxa Vives d'Universitats

D'altra banda, Crue Universidades Españolas, on està integrada la UAB, ha fet públic un manifest per l'eliminació de la violència contra la dona. I, pel que fa a les polítiques d'igualtat, el consell general la Xarxa Vives d'Universitats ha aprovat una declaració institucional per valorar "amb preocupació" el resultat de l'informe El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats, elaborat per la pròpia Xarxa, i comprometre's a una sèrie de mesures en aquest sentit.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar
  • Reducció de les desigualtats
  • Pau, justícia i institucions sòlides