Vés al contingut principal

Let's go, el nou programa socioeducatiu de la UAB

06 oct. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Aquest curs, iniciem un nou programa socioeducatiu, Let's Go, que té per objectiu convertir Badia del Vallès en una ciutat promotora de l'anglès en els propers 4 anys.
Let's Go
Dominar la llengua anglesa és una competència cada vegada més exigida tant per a la continuïtat dels estudis postobligatoris, com per a la inserció al món laboral. L’alumnat que no assoleixi aquesta competència al llarg de la seva escolarització obligatòria es trobarà en una situació potencial de risc d’exclusió. Les proves de competències bàsiques posen de manifest que l’anglès és encara una assignatura pendent. De les quatre àrees principals avaluades a les proves de competències bàsiques del Departament d’Ensenyament (català, castellà, matemàtiques i anglès), la llengua anglesa és la que presenta els resultats més baixos entre l’alumnat de Badia del Vallès, uns resultats que es troben per sota del llindar que el Departament considera desitjable.

En aquest sentit, la UAB, com a universitat internacionalitzada i amb estudis de formació en anglès (Filologia, Traducció i Interpretació...) ha decidit fer un pas i posar-se a disposició de Badia, una de les ciutats que té més properes, per acompanyar-la en aquest objectiu de convertir l'aprenentatge de l'anglès en una prioritat.

Com fer de Badia una ELC
Let's Go és el primer projecte que es desenvolupa a la ciutat de Badia del Vallès que té com a principal focus convertir-la en una English-Learning City (ELC). Per una banda, el projecte tindrà impacte principalment en l’equip docent que imparteix les classes de llengua anglesa als centres educatius de Badia del Vallès. Mitjançant el projecte, els professors accediran a les noves metodologies d'aprenentatge. Per altra banda, també seran protagonistes els equips directius dels dos instituts, que vehicularan les actuacions en l'àmbit de centre i vetllaran pel bon funcionament del programa. L’objectiu final és que, en finalitzar el projecte, tot el municipi estigui implicat en el foment de l’aprenentatge de l’anglès i que s’hagi establert una xarxa en la qual les entitats socials, els centres educatius i la comunitat treballin conjuntament.

És per això, que per al desenvolupament del projecte la Fundació Autònoma Solidària compta amb la implicació de la UAB, de l'Ajuntament de Badia del Vallès, dels instituts i entitats municipals i del Departament d’Ensenyament. A la vegada, un dels pilars del projecte serà la combinació entre recerca i intervenció. En aquest sentit, el projecte es desenvoluparà amb estreta col·laboració amb el GREIP de la UAB (Grup de Recerca en Ensenyament i Interacció Plurilingües). A més, aquesta iniciativa compta amb el suport econòmic del Consell Social de la UAB

Desenvolupament de Let's Go

Let's Go es dividirà en quatre fases relacionades entre elles, i que es duran a terme en els següents quatre cursos acadèmics (del 2016-17 al 2019-20). En cada fase s’afegiran accions complementàries que s’aniran estenent al municipi i implicant nous agents, sempre amb el paper clau dels joves dels instituts com a nucli dinamitzador.

En la primera fase del projecte el focus d’actuació es dirigirà a l’aula d’anglès. Els joves nascuts l'any 2004 tindran un acompanyament en l'estudi de l'anglès, de manera que quan acabin el 4t d'ESO s'espera que el seu nivell sigui l'òptim per cursar els estudis superiors.

Aquest inici de curs s'estan configurant dos equips, un per a cada institut, formats pel professor/a d’anglès més un estudiant de la UAB amb una beca i un estudiant que col·laborarà de forma voluntària. Cada equip s’encarregarà d’impartir l’assignatura de llengua anglesa als diferents grups de 1r d’ESO. Els estudiants universitaris tindran el rol de docents de suport, i permetran assolir una atenció més personalitzada als alumnes de l'ESO. Als universitaris, l'experiència els permetrà conèixer de primera mà la realitat social dels joves i noves formes d’intervenció que els hi serviran per complementar la seva formació.

A més, aquest mes de setembre s'ha dut a terme una formació específica per als docents dels instituts i per als estudiants universitaris dinamitzadors del programa.  Aquesta formació, impartida per la FAS i pel GREIP, ha servit perquè els agents protagonistes coneguin els principis i les metodologies d’innovació que posteriorment aplicaran a l’aula d’anglès. Més enllà de la formació inicial, es realitzaran processos de coordinació i comunicació amb l’objectiu d’assegurar una formació continuada i pràctica.

Metodologia i avaluació

A grans trets, la metodologia persegueix un aprenentatge significatiu i aplicat a partir de propostes dinàmiques i participatives que alhora fomentin la motivació i l’autonomia.

L’equip del GREIP, juntament amb l’equip coordinador de la FAS, realitzarà el seguiment de les activitats i l’acompanyament al professorat de llengua anglesa amb el qual analitzaran les dinàmiques d’aula i implementaran les millores didàctiques que dissenyin de manera conjunta. També s’encarregaran de la recollida de dades i d’indicadors. Està prevista la gravació en vídeo d’algunes sessions d’aula i d’exposicions orals per part de l’alumnat que serviran per fer seguiment i anàlisi de resultats.

Dins de