Les restes del neandertal de Cova Foradà s'exposaran a València

28 oct. 2021

L’any 2010 un equip d’investigadors liderats per Eulàlia Subirà, d’Antropologia Biològica de la UAB i José Aparicio Pérez, de la Diputació de València, va descobrir l’esquelet parcial en connexió anatòmica d’un individu neandertal al jaciment de Cova Foradà d’Oliva. Ara, finalitzats el seu estudi antropològic i restauració a la UAB i a l’IPHES, respectivament, les restes han arribat al Museu de Prehistòria de València.

Neandertal Cova Foradà
La professora de la UAB Eulàlia Subirà durant l'excavació de les restes neandertals de Cova Foradà l'any 2010.

L’esquelet parcial en connexió anatòmica d’un individu neandertal que es va descobrir l’any 2010 al jaciment de Cova Foradà d’Oliva (La Safor, València) es troba ja al fons del Museu de Prehistòria de la ciutat, un cop finalitzats la seva restauració i estudi, per ser-hi exposat permanentment a partir de la propera primavera.

Les restes es van trobar en un bloc bretxificat, per la qual cosa va ser traslladat, un cop realitzada una tomografia computeritzada, a l’Institut Català de Palecoecologia Humana i Evolució Social (IPHES) per a la seva extracció i restauració. El procés va permetre extraure diversos elements anatòmics que han estat estudiats per un equip de paleoantropòlegs, dirigit per Eulàlia Subirà, professora d’Antropologia Biològica del Departament de Biologia Animal, de Biologia Vegetal i d’Ecologia de la UAB, i Carlos Lorenzo, del IPHES. Subirà també va co-dirigir l’excavació de les restes, junt amb José Aparicio Pérez, investigador de la Diputació de València.

De l’esquelet es conserva el crani, la mandíbula, el tòrax i el braç esquerre i correspondria a un enterrament practicat a l’interior de la cova. Presumiblement, el cos del finat es va col·locar en posició decúbit lateral esquerre. Les primeres dades facilitades per l’equip investigador el relacionen amb un individu de sexe masculí d’uns 30 a 40 anys en el moment de la seva mort. Els estudis realitzats per l’equip investigador permetran obtenir-ne més detalls en el futur.