Vés al contingut principal

Les escoles bressol públiques tenen un important impacte ambiental i potencial de millora

19 nov. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Els impactes ambientals generats pels serveis d’escola bressol són rellevants i tenen un gran potencial de millora, segons un estudi de l'ICTA. Cada infant consumeix uns 5kWh d’energia al dia i uns 67 litres d’aigua, i contribueix a l’escalfament amb 420 kg equivalents de CO2 cada curs.
ICTA
La millora ambiental dels serveis és especialment important al nostre país i a Europa, donada la rellevància que aquest sector té directa o indirectament en l’economia i la societat. No obstant, fins ara no s’ha estudiat, des d’un punt de vista ambiental, alguns serveis educacionals bàsics. És el cas de les escoles bressol, que requereixen recursos i generen residus significatius, derivats de les necessitats dels infants. Un estudi realitzat per investigadors de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) s’ha basat en escoles bressol públiques, de les quals s’esperarien uns estàndards ambientals alts, donat que són edificis públics i  els usuaris estan en una etapa primerenca de la seva educació.

S’han seleccionat 12 escoles bressol públiques pertanyents a l’Agenda 21 Escolar de Barcelona ciutat (actual programa Escoles + Sostenibles). L’objectiu de l’estudi era realitzar una anàlisi del perfil ambiental del sector considerant els vectors d’energia, aigua i transport. La metodologia aplicada inclou la caracterització del sistema de l’escola bressol, i la quantificació dels impactes dels diferents fluxos en termes de contribució a l’escalfament global i consum d’aigua. S’han obtingut les dades necessàries a través de les factures dels centres i s’han realitzat enquestes per determinar la proporció d’ús dels mitjans de transport del usuaris.

Els resultats, que fan referència a l’any 2011, mostren que els impactes ambientals de les escoles bressol són rellevants, per tant és necessari fomentar mesures per a la reducció d’aquests impactes. Un infant en una escola bressol consumeix cada dia lectiu uns 5 kWh d’energia (electricitat i gas) i uns 67 litres d’aigua potable. En termes de contribució a l’escalfament global, un infant genera uns 420 kg equivalents de CO2 cada curs. L’origen d’aquests impactes són els consums generats en les escoles com l’enllumenament, la climatització, els lavabos, la cuina o el reg de zones enjardinades. També s’ha constatat una major eficiència energètica als centres amb dispositius per a l’estalvi energètic, com els llums de baix consum o les plaques solars fotovoltaiques. Donat que s’observen diferències significatives entre els impactes entre les escoles, hi ha un marge de millora a curt termini. No obstant, les escoles analitzades tenen uns estàndards ambientals alts, donat que pertanyen a l’Agenda 21 Escolar de Barcelona.

Cal destacar la influència del mitjà de transport emprat per desplaçar els infants fins a l’escola. En aquest sentit, l’ús de vehicle privat és minoritari, representant un 20% del total. Malgrat això, el 70% de les emissions de diòxid de carboni generades pel transport provenen de l’ús d’aquests vehicles privats.

Finalment, l'estudi remarca que les escoles bressol tenen un gran potencial per a la reducció dels impactes ambientals, així com per a la promoció de bones pràctiques ambientals entre els infants.

Dins de