Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

La UAB presenta noves eines educatives per formar en sostenibilitat i economia circular

29 oct. 2025
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El projecte Erasmus+ SustainEd culmina després de dos anys de treball col·laboratiu entre universitats i empreses europees. La UAB, com a sòcia activa del projecte, ha participat en el desenvolupament de noves eines educatives que promouen l’aprenentatge pràctic i la incorporació de la sostenibilitat i l’economia circular a l’educació superior.

Fotografia de l'acte de presentació dels resultats del projecte SustainEd

El passat 17 d’octubre a la Sala de Revistes de la Biblioteca d’Humanitats de la UAB es van presentar els resultats del projecte europeu Erasmus+ SustainEd, que té com a objectiu millorar les competències dels estudiants de grau, màster i doctorat en matèria de sostenibilitat i economia circular.

Aquesta iniciativa, que uneix universitats i empreses de diversos països europeus, busca empoderar els futurs professionals amb els coneixements i habilitats necessaris per participar activament en la transició verda i contribuir als Objectius de Desenvolupament Sostenible.

La UAB hi ha tingut un paper destacat a través de la CORE en Ciutats Intel·ligents i Sostenibles i la CORE en Educació i Ocupabilitat, que han contribuït al desenvolupament de recursos i metodologies per a un aprenentatge més sostenible i transversal.

Tres resultats clau per a una educació més sostenible

El projecte SustainEd ha generat tres recursos educatius principals que configuren un marc complet per a l’ensenyament i l’aprenentatge en sostenibilitat.

El primer és SustainEdX. Toolkit d’experiències d’aprenentatge sostenibles, un recull d’eines innovadores que combina webquestes i laboratoris vius (living labs) per fomentar l’aprenentatge pràctic. Aquest recull d’eines permet als estudiants treballar de manera autònoma i adquirir «habilitats verdes» a través d’experiències reals vinculades a temes com la sostenibilitat, la gestió sostenible de la cadena de subministrament, les finances sostenibles o els models de negoci basats en l’economia circular.

El segon resultat és SustainEdM. Manual d’ensenyament d’experiències d’aprenentatge sostenibles, un manual complet adreçat al professorat que recull estratègies didàctiques, mètodes d’avaluació i recursos adaptables per implementar de manera efectiva les activitats del recull d’eines. Aquest manual facilita la tasca docent i ajuda a integrar la sostenibilitat dins dels plans d’estudi de manera transversal.

Finalment, SustainEdG. Guia per dissenyar experiències educatives efectives ofereix una guia pràctica per ajudar els educadors a dissenyar i aplicar experiències educatives que integrin metodologies actives i potenciïn la formació ambiental i la consciència sostenible.

A la jornada de cloenda del projecte hi van participar Konstantinos Kourkoutas, coordinador de la CORE en Ciutats Intel·ligents i Sostenibles, i Laura Palou, coordinadora de la CORE en Educació i Ocupabilitat, que van presentar els resultats generals, i les investigadores Marisol Galdenes, David Rodriguez i Paloma Valdivia, qui van revisar i validar la Guia i el Manual del projecte.  

El projecte ja ha tingut un impacte tangible, amb pilots desenvolupats en sis països europeus que han involucrat més de 150 estudiants i docents, els quals han pogut provar la metodologia i aplicar-la als seus programes docents.

Els materials del projecte SustainEd ja estan disponibles al web oficial: www.sustain-ed.eu/ca.

Dins de