Vés al contingut principal

La UAB participa en el projecte de recerca del Mercat del Peix

12 gen. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB és una de les deu institucions participants en l'acte de signatura del protocol institucional per a l'impuls de la Ciutadella del Coneixement que ha acollit la UPF aquest matí.

Signatura del protocol institucional per a l'impuls de la Ciutadella del Coneixement

Han signat el protocol, a més del rector Javier Lafuente, el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès; el rector de la UPF, Oriol Amat; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant; el ministre d'Universitats, Joan Subirats; el rector de la UB, Joan Guàrdia; la presidenta del CSIC, Eloísa del Pino; el director general del BIST, Eduard Vallory, i el director de la Fundació Pasqual Maragall, Arcadi Navarro.

En la seva intervenció, Lafuente ha expressat la seva satisfacció pel fet que aquest projecte posi "el ciutadà com a element central dels problemes i de les solucions que afronta el planeta" i perquè hi col·laborin deu institucions diferents, "un exemple per afrontar els reptes importants del futur". Segons el rector, és necessari "treballar d'una forma transversal" de manera que "diferents disciplines aportin solucions que conjuntament repercuteixin en un benestar planetari".

Posteriorment, tots els representants de les institucions signants del protocol i els assistents a l'acte s'han desplaçant al solar on s'aixecarà el Mercat del Peix. L'acte ha consistit en la composició de la frase «Benestar planetari» a partir de les lletres que han posat les persones que hi han participat. A banda dels representants de les deu institucions signants, en la col·locació de la frase també han participat la vicepresidenta primera del Parlament, Alba Vergés; el conseller de Territori, Juli Fernàndez; el conseller de Recerca i Universitats, Quim Nadal; la delegada del Govern espanyol, Maria Eugènia Gay; el primer tinent d'alcaldessa i president de B:SM, Jaume Collboni, i la segona tinenta d'alcaldessa, Janet Sanz.

Sobre el sòl del futur complex de recerca ha actuat el ballarí Vignesh Melwani, i l'artista Martín Bonadeo ha pintat una obra d'art efímera que representa el benestar planetari i la necessitat de la recerca com a via per combatre l'emergència climàtica i biològica.

El Mercat del Peix, que tindrà una superfície de 46.000 metres quadrats, és una iniciativa que sorgeix dels acords institucionals formalitzats entre la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, la UPF, la UB, la UAB, el CSIC, el BIST i la FPM. El nou complex de recerca, que disposarà d'un total de tres edificis i acollirà més de 1.200 investigadors, estarà plenament operatiu l'any 2026.

Entre els edificis hi haurà el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), que tindrà 24.700 metres quadrats i acollirà uns 800 investigadors i una seixantena de grups de recerca de quatre centres del BIST (CRG, IBEC, ICN2 i IRB Barcelona). El BIST és un institut de recerca multidisciplinària basat en les capacitats de set centres d'excel·lència catalans: el Centre de Regulació Genòmica (CRG), l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ), l'Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), l'Institut de Física d'Altes Energies (IFAE) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona).

El projecte del Mercat del Peix és una de les primeres actuacions de la Ciutadella del Coneixement, una iniciativa científica, cultural i urbanística que pretén convertir l'entorn del parc de la Ciutadella, al centre de Barcelona, en un node de coneixement urbà preeminent a la ciutat de Barcelona.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Ciutats i comunitats sostenibles