Vés al contingut principal

La UAB i l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès lliuren els premis anuals de novel·la, narrativa breu i poesia

28 maig 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Aquesta tarda, la UAB i l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès han lliurat els premis literaris que organitzen conjuntament any rere any. Miquel Ribas ha guanyat el XXX Premi de Novel·la «Valldaura – Memorial Pere Calders» per l'obra Ilha do Farol. Carla Clúa ha estat distingida amb el XV Premi de Narrativa Breu per a joves «Caterina Albert» pel text Pausa, sucre, Sevilla. I, pel que fa al XXIX Premi de Poesia «Miquel Martí i Pol», s'ha atorgat ex aequo a Josep Domènech per Eixint de fer i a Josep A. Aguilar per Ballar amb els espectres.

Lliurament dels premis literaris 2024

L'acte ha tingut lloc a l'auditori de la UAB, a la Facultat de Filosofia i Lletres, i ha comptat amb la participació del rector de la Universitat, Javier Lafuente, i l'alcalde cerdanyolenc, Carlos Cordón. El rector ha felicitat les persones guardonades i ha agraït "molt especialment" la tasca realitzada pel jurat. Ha subratllat el fet que el premi de novel·la hagi assolit la trentena edició i ha afirmat que aquests premis són "un esdeveniment cultural consolidat i de referència". A més, Lafuente ha valorat que "la política cultural de la UAB no pot restar circumscrita a les fronteres del campus" i ha afirmat que aquests premis representen "un bon exemple de treball conjunt entre dues institucions, l'Ajuntament i la Universitat, amb l'objectiu compartit d'enfortir la dimensió cultural de la societat".

L'alcalde Cordón s'ha sumat a les felicitacions a les persones distingides, destacant a més la qualitat de les obres presentades, i ha agraït la col·laboració de la UAB en aquesta iniciativa tot remarcant, especialment, la tasca realitzada pels membres dels jurats. L'alcalde ha assegurat que "sempre és un plaer assistir en aquest acte de lliurament" i ha desitjat que els autors guardonats puguin participar en l'acte de presentació dels volums premiats el proper mes de novembre. Cordón ha afirmat que l'Ajuntament continuarà "apostant per la cultura" i donant suport a activitats com aquest certamen literari.

Enguany s'ha batut el rècord d'obres presentades als premis literaris, 192 en total. Concretament, 25 han optat al Premi de Narrativa Breu per a Joves «Caterina Albert», 85 al Premi de Poesia «Miquel Martí i Pol» i 82 al Premi de Novel·la «Valldaura-Memorial Pere Calders».

Els textos presentats en totes tres categories han de ser obres originals, escrites en llengua catalana i inèdites. Pel que fa al premi «Miquel Martí i Pol» , es tracat de llibres de poesia (és  dir, no de poemes individuals); i, en el cas del premi «Caterina Albert» de narrativa breu, els autors i les autores no han de tenir, en acabar el termini de presentació, més de 27 anys. Els guardons tenen una dotació econòmica de 3.000 euros en el cas de les novel·les, 1.000 euros per als llibres de poesia i 500 euros per al premi de narrativa breu. Totes les obres guanyadores seran editades pel Servei de Publicacions de la UAB, que presentarà els volums en un acte institucional el proper mes de novembre, encara per concretar.

L'acte ha estat organitzat pel Servei de Publicacions de la UAB i ha estat presentat per l'actor Carles Cruces. Ha inclòs una actuació del Cor de Cambra de la UAB, que ha dedicat un homenatge musical a l'obra d'Àngel Guimerà, i un recital poètic titulat Marçal sentida i ofert per les estudiants Sofia Oliva i Laia Solé. La degana de la Facultat de Filosofia i Lletres, Margarita Freixas, s'ha congratulat per haver hostatjat per primer cop l'acte de lliurament d'aquests premis i ha elogiat el treball dels jurats en l'elecció de textos que reflecteixen "un llenguatge bo i bell", tot parafrasejant Ramon Llull. Freixas ha desitjat que les distincions atorgades avui siguin "un pas més en l'inici o en la consolidació d'una veu literària".

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Educació de qualitat