Vés al contingut principal

La UAB honora «l'entusiasme vital per la recerca» de Monica Heller

28 feb. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El rector de la UAB, Javier Lafuente, ha lloat «l'entusiasme per la recerca com a eina per comprendre la realitat» de la sociolingüista canadenca Monica Heller, en la cerimònia en què ha estat investida doctora honoris causa, que ha tingut lloc aquest matí, al Rectorat de la Universitat. Lafuente ha elogiat també el «compromís cívic» i la «voluntat clara de servei a la societat» que han marcat la trajectòria de Heller, professora de la Universitat de Toronto i una de les figures acadèmiques actuals més destacades en els àmbits de la sociolingüística i l'antropologia lingüística.

Monica Heller i Javier Lafuente

Lafuente ha afirmat que la «sensibilitat per la realitat» de Heller, així com un «plantejament obert i transversal» del seu treball, han estat «cabdals a l'hora de construir una mirada analítica, crítica i original». I ha destacat el seu interès per «contrastar situacions similars entre Catalunya i el Quebec», així com el seu vincle acadèmic amb la UAB. El rector ha recordat també la campanya institucional de la Universitat aquest curs, que, sota el lema «No em toquis la llengua», vol «mostrar la riquesa de la llengua i preservar els drets lingüístics de la comunitat universitària».

El nomenament de Heller com a doctora honoris causa ha estat proposat per la Facultat de Filosofia i Lletres, amb el suport de les facultats de Traducció i d'Interpretació i de Ciències de l'Educació. La seva padrina ha estat Melissa Moyer, catedràtica del Departament de Filologia Anglesa i de Germanística, la qual ha glossat la seva trajectòria, tot assegurant que «la contribució de Heller a la sociolingüística és crucial per entendre el desenvolupament de la disciplina i el canvi d'enfocament que ha viscut durant els darrers trenta anys». Segons Moyer, Heller ha contribuït a una visió «més crítica» en el camp de la sociolingüística i a posar sobre la taula la idea d'un «ús injust del poder que exclou els parlants de llengües no hegemòniques (non-mainstream)».

Per la seva banda, la nova doctora honoris causa ha ofert una lliçó magistral titulada «Things don't mean what they used to: crisis on the terrain of language» («Les coses ja no signifiquen el que significaven: crisi en el terreny de la llengua»), en la qual ha exposat les línies principals de la seva recerca, centrada a estudiar «el paper de la llengua en la materialització de diferències i desigualtats socials». Segons Heller, la llengua «serveix com a camp de batalla en el qual dirimir quines persones poden exercir autoritat, és a dir, controlar els espais i les pràctiques discursives que defineixen què és veritat i què és moralment bo o correcte». Això deriva en tota una sèrie de fenòmens que, segons la sociolingüista, corresponen a «respostes a les crisis cícliques relacionades amb les contradiccions de la democràcia liberal, la modernitat i l'estat nació».

La cerimònia d'investidura ha inclòs també l'actuació del Cor de Cambra de la UAB, dirigit per Poire Vallvé, que ha interpretat els temes Hallelujah, de Leonard Cohen, i Senyor sant Jordi, amb text de Salvador Espriu i música de Francesc Vila, a més del tradicional cant universitari Gaudeamus igitur.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Reducció de les desigualtats