Vés al contingut principal

La UAB coordina el Simposi sobre Teresa Pàmies

25 set. 2019
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Coincidint amb el 100 anys del seu naixement, el 8 d'octubre tindrà lloc a Barcelona el Simposi Teresa Pàmies, política, memòria i literatura. Coordinat des del Departament de Filologia Catalana de la UAB, analitzarà l’extensa crònica del seu temps que va fer aquesta prolífica escriptora.
SimposiPamies

Amb motiu del centenari del seu naixement, el simposi «Teresa Pàmies, política, memòria i literatura» vol analitzar l'extensa crònica del seu temps que va confeccionar.

Els professors del Departament de Filologia Catalana, Montserrat Bacardí i Francesc Foguet, han coordinat el "Simposi Teresa Pàmies, política, memòria i cultura", que tindrà lloc el dimarts, 8 d'octubre, a l'Institut d'Estudis Catalans.

És un simposi -organitzat per l'Ajuntament de Balaguer, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l'Institució de Lletres Catalanes i la Socitat Catalana de Llengua i Literatura (IEC)- on hi col.labora en l'organització, entre d'altres, el Departament de Filologia Catalana de la UAB i el grup de recerca de la UAB GETCC (Grup d'Estudi de la Traducció Catalana).

La conferència inaugural, a les 10 del matí, anirà a càrrec de l'escriptor i fill de la Teresa Pàmies, Sergi Pàmies. A llarg de la jornada hi haurà conferències de Montse Barderi, Paola Lo Cascio, Lluïsa Julià, Enric Balaguer, Anna Esteve, Simona Skrabec, Marta Nadal, Margarida Aritzeta, Mercè Picornell i tancarà la jornada l'escriptora Maria Barbal.

Tots ells parlaran de l'obra de Pàmies des de diferents vessants i faran aportacions sobre el recorregut d'aquesta escriptora que es va caracteritzar per tenir un compromís polític i social inequívoc.

L’obra de Teresa Pàmies (Balaguer, 1919 –Granada, 2012) reflecteix la pròpia trajectòria vital i la de tota una generació que va patir la guerra i les conseqüències d’una llarga dictadura. Compromesa políticament amb el comunisme, va viure exiliada a Mèxic, Belgrad, Praga i París, fins que el 1971 va tornar a Catalunya, amb el primer llibre, Testament a Praga (1971).

A partir d’aleshores, va col·laborar en nombrosos mitjans de comunicació i va publicar novel·les, memòries, dietaris, llibres de viatges…, sempre amb un pòsit autobiogràfic manifest i amb un compromís polític i social inequívoc. Amb motiu del centenari del seu naixement, el simposi «Teresa Pàmies, política, memòria i literatura» vol analitzar l’extensa crònica del seu temps que va confegir.

PROGRAMA DEL SIMPOSI

Dins de