Vés al contingut principal

La UAB celebra les Jornades contra el Feixisme i el Racisme

19 març 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Estudiants i col·lectius de la UAB sensibilitzats amb la temàtica antifeixista i antirracista han organitzat de manera col·lectiva les II Jornades contra el Feixisme i el Racisme a la UAB.
Desenes d’estudiants van participar els passats 9 i 11 de març en les II Jornades contra el Feixisme i el Racisme a la UAB. Fruit de les conclusions de la primera jornada contra el racisme i la xenofòbia del mes de maig de l’any passat estudiants i col·lectius de la universitat han organitzat conjuntament amb Dinamització Comunitària una segona trobada per a debatre enèrgicament l’auge del feixisme a Europa i Catalunya.

Les jornades van començar amb la ponència del Dr. Ferran Gallego, professor del Departament d’Història Moderna i Contemporània de la Facultat de Lletres i Filosofia de la UAB. Al llarg d’una hora de conferència, el professor Gallego va enraonar sobre les arrels del feixisme a Europa als anys 30 i va defensar fefaentment el caràcter feixista del règim franquista a Espanya: “La cultura republicana i llibertaria d’Espanya va ser aniquilada pel feixisme i qui diu que no, està fent algun tipus d’absolució”.

A continuació, es va presentar l’Associació Mai Més!, una organització local de Ripollet dedicada a la memòria i cultura antifeixista. Un dels seus membres, David Fontanals, va explicar el marc d’acció de l’associació i va fer èmfasi en la necessitat de dur a terme accions concretes en l’àmbit local. Finalment, el dia es va tancar amb la participació d’Andrés Armengol, de la campanya tanquem els CIEs, que va denunciar les polítiques d’exclusió imposades per l’Estat representades amb els CIEs com a racisme institucional.

El segon i últim dia de les jornades va començar amb la intervenció d’Aitor Carr, professor associat de la UB, i expert en el partit d’extrema dreta català: Plataforma per Catalunya (PxC). El professor Carr va explicar el perquè de l’èxit electoral de la formació i el va vincular amb la nova extrema dreta europea: “PxC importa i experimenta la nova extrema dreta a Espanya”. En la mateixa direcció va centrar la seva exposició David Karvala, de la Unitat contra el Feixisme i Racisme, qui va analitzar el context dels moviments i partits feixistes actuals.

Finalment, les jornades es van tancar amb la participació de Fatiha El Mouali, tècnica d’acolliment de l’Ajuntament de Granollers, i amb un Cinefòrum dinamitzat per l’estudiant i membre del col·lectiu En Lluita Javier Hernando, en què es van poder visualitzar i posteriorment analitzar els documentals Feixisme SL i La dreta més enllà.

Dins de