Vés al contingut principal

La UAB, a ritme de swing

12 abr. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La Festa del Swing tindrà lloc el 19 d'abril de les 13h a les 15h. i inclou actuacions i tallers d'aquesta modalitat de ball. Està organitzat per Swing UAB, col·lectiu inscrit a ElDirectori, que participa sovin en molts dels actes que es realitzen al campus.
FestaSwing
La Plaça Cívica acollirà el dia 19 d'abril la Fira Primavera (de 12 a 16 h.) i la Festa del Swing (13 a 15 h.)
Lindy hop, Balboa, Collegiate shag, Boogie woogie i Lindy Charleston: tots són estils del nou ritme que últimament està inundant la ciutat de Barcelona: el swing. Amb 3,5 esdeveniments diaris, la suma de 5000 ballarins habituals i l’obertura de cada vegada més escoles especialitzades, queda clar que la gent ja no vol només ballar a casa. Com no podia ser menys, la UAB també participa en aquesta tendència i per primera vegada, el seu col·lectiu inscrit a elDirectori, Swing UAB, organitza la Festa del Swing.

Aquest festival tindrà lloc el 19 d’abril de 13h a 15h. Swing UAB
també sol participar en molts dels esdeveniments que es realitzen al campus, dinamitzant-los amb tallers i actuacions.

El punt de partida d’aquest ball són els anys 20, en plena crisi econòmica, i de la mateixa manera que la universitat,  es caracteritza per la diversitat, ja que sorgeix com a producte de la mescla de cultures europees i africanes que s’estableixen al sud dels EUA. A més a més, és transgressor. En primer lloc, la música jazz, i per tant el swing, va ser un arma per combatre la segregació racial, amb l’accés de la comunitat negra als escenaris. També va servir com a eina de desobediència durant l’ascens nazi, amb la creació dels Joves del Swing, que van ser perseguits i finalment massacrats als camps de concentració.

Pel que fa al ball, es necessiten rols per poder ballar-lo: un ha de dirigir i l’altre ha de seguir. Si bé és cert que la norma sol relegar la dona al paper de seguidora, és cada vegada més freqüent que es realitzi de manera inversa, ja que els balls són també reflex dels canvis socials. La versió queer del swing no pretén eliminar aquests rols, ja que són necessaris, però qüestiona la relació directa entre rol i cos. Aquesta dinàmica es trenca perquè qualsevol identitat i expressió de gènere pugui assumir qualsevol rol disponible. Per això, el swing no va ser només motor del canvi durant el segle XX, sinó que també ho està sent ara.

Dins de