La Setmana de la Innovació de la UAB reuneix més de 700 professionals
La UAB ha reunit més de 700 professionals, entre investigadors, empresaris i emprenedors, a la segona edició de la Setmana de la Innovació, que ha tingut lloc del 14 al 18 d’octubre. Les diferents activitats celebrades han servit per connectar l'ecosistema i promoure la transferència de coneixement i tecnologies cap a la societat.
L'esdeveniment ha mostrat una vegada més el compromís de la Universitat amb la innovació i la seva aposta per col·laborar amb el teixit empresarial i social. Durant cinc dies, més de 300 investigadors, 300 empresaris i 100 emprenedors i treballadors de l’Administració s'han reunit al campus per explorar col·laboracions i conèixer els diferents projectes d'innovació del campus.
Al llarg de la setmana s'hi han celebrat diferents activitats, xerrades i tallers oberts a tota la comunitat del campus i a les empreses i entitats del territori, i s’han celebrat més de 300 reunions entre diferents actors institucionals, empresarials i acadèmics amb l'objectiu d'establir sinergies i explorar vies de col·laboració.
En aquest sentit, cal destacar algunes xifres del potencial de la Universitat en matèria de recerca, innovació i transferència: el 2023 estaven actius 626 convenis de recerca i prestació de serveis, que van suposar un ingrés de 20 M€. A més, l’any passat s’hi van desenvolupar 189 projectes publicoprivats, finançats a través de convocatòries competitives europees (del programa Horizon Europe), estatals (com les convocatòries “Proyectos de colaboración público-privada”, “Retos” o “Pruebas de concepto”) i autonòmiques (del Programa Indústria del Coneixement de la Generalitat de Catalunya).
‘Matchmaking’ en innovació
La Fira de la Innovació, celebrada el dimarts a l’Hotel Exe Campus, va ser un dels moments més destacats de la setmana i va reunir 300 persones. El programa de la jornada, organitzada pel Parc de Recerca UAB, va comptar amb una exhibició de tecnologies i coneixements de 80 grups de recerca i 20 empreses sorgides de la Universitat.
Javier Lafuente, rector de la UAB, va ser l'encarregat d'inaugurar la jornada, acompanyat de Jaume Baró, secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, i Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola del Vallès. En el seu discurs d'obertura, Javier Lafuente va assenyalar que “la UAB és capdavantera en recerca, tant com indiquen els rànquings mundials, i el nostre repte és que el nostre coneixement i tecnologies arribi a la societat en forma d’aplicacions que ajudin a millorar la vida de les persones. Creiem que la col·laboració publicoprivada és imprescindible per fer de la Universitat un motor de canvi social”.
Esdeveniments culturals i noves tecnologies
La Setmana de la Innovació també ha estat un espai per a la reflexió i el debat. El dimecres es va celebrar, a la Facultat de Filosofia i Lletres, una jornada dedicada a la música, esdeveniments culturals i noves tecnologies, en què es va parlar sobre les possibilitats d’implementació de les noves tecnologies dins del sector cultural.
La jornada va incloure la presentació de la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla d’Intel·ligència Artificial en Música i Arts, una iniciativa publicoprivada que donarà suport a la recerca i experimentació de solucions d’intel·ligència artificial (IA) amb una forta voluntat de transferència a l'ecosistema de les indústries culturals. En l’acte de presentació, Jordi Herreruela, director del Festival Cruïlla i president de la Barcelona Music Lab, va assenyalar que “la indústria musical és molt més que la música; comprèn, per exemple tota la logística d’un gran esdeveniment musical, cosa que permet provar avenços tecnològics, relacionant indústria, universitat, tecnologia i arts”.
Durant la jornada també s’hi van mostrar diferents projectes que apliquen la intel·ligència artificial a les indústries culturals, s’hi va celebrar una taula rodona sobre sostenibilitat i noves tecnologies en aquest sector i hi van tenir lloc dos concerts en viu de projectes musicals treballats amb IA.
Construint camins d’impacte social
Com a punt final de la Setmana va tenir lloc divendres la trobada sobre ciència i emprenedoria en femení, aquest any sota el lema “Construint camins d’impacte social”, que va explorar els possibles efectes o beneficis de la investigació, la transferència de coneixement i l’emprenedoria per a la societat i al medi ambient, amb l'objectiu de generar un canvi positiu i tangible. En la jornada hi van participar destacades investigadores, emprenedores i professionals, que van compartir els seus coneixements, investigacions i experiències pràctiques.
La vicerectora d'Innovació, Transferència i Emprenedoria de la UAB i directora del Parc de Recerca de la UAB, Rosa Maria Sebastián, va tancar oficialment la Setmana de la Innovació a la finalització de la jornada. Sebastián va posar en relleu el gran acolliment de l'esdeveniment i va destacar “la importància de fer visible la recerca i innovació que es fa a la Universitat i la multidisciplinarietat que ens caracteritza, que ens permet donar resposta als reptes socials des de diferents disciplines”.
Altres activitats organitzades en el marc de la Setmana de la Innovació han estat la gala de lliurament dels premis Eines 2024 als millors projectes de transformació social, convocats per la Càtedra en Emprenedoria i Innovació Social, adscrita al Centre d’Estudis i de Recerca en Emprenedoria i Innovació Social (CREIS) de la UAB; un esmorzar empresarial organitzat per l’Ajuntament de Cerdanyola i Cerdanyola Empresarial, en què es va debatre sobre la col·laboració d’empreses amb agents de recerca i innovació; el Racó de l’emprenedor amb l’experiència de l’empresa derivada de la Universitat AllRead, o una jornada de portes obertes al Port d’Informació Científica, centre ubicat al campus especialitzat en el desenvolupament d’eines i mètodes avançats per a l’anàlisi de dades científiques.