Vés al contingut principal

"La Natura ens diu què fer per traslladar la bellesa del paisatge a la copa"

18 des. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El reconegut enòleg Álvaro Palacios va oferir un seminari als alumnes del màster oficial en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social sobre "La restauració del paisatge del vi". Els estudiants van participar en una degustació de vins de la bodega de Palacios.
Álvaro Palacios

Dins el màster oficial en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social (SAES) que s'imparteix durant el curs 2015/2016, l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) va organitzar el passat dijous el seminari "La restauració del paisatge del vi" impartit per Álvaro Palacios, un dels millors i més reconeguts enòlegs i productors de vi del món.

L'acte va estar dirigit pels investigadors de l’ICTA-UAB Roser Maneja i Martí Boada, i va comptar amb l'assistència del vicerector de Relacions Institucionals i Territori de la UAB, Manel Sabés.

Álvaro Palacios representa la forma més respectuosa d'entendre el vi i les vinyes amb la utilització d’un sistema de cultiu tradicional, biodinàmic i ecològic. La forta interacció amb el paisatge, la recuperació de pràctiques rurals tradicionals com la utilització dels animals per conrear i l’aplicació de fitoteràpia natural han esdevinguts alguns dels factors principals aplicats a la producció d’un del més admirats i nobles vins del món.

Palacios, que va ser escollit Home de l’Any 2015 per la prestigiosa revista vinícola britànica Decanter, va explicar als alumnes la història del vi a França i a Espanya en el darrer segle, i les peculiaritats culturals i geogràfiques d’indrets com La Rioja, on va néixer i créixer envoltat de vinyes i bodegues, i el Priorat, on al 1989 va establir-se i fundar la bodega d’on han sortit alguns dels vins més valorats del món.

Per l’enòleg, el respecte a la tradició, l'espiritualitat i la passió són els ingredients bàsics dels seus vins, i va apuntar a la utilització de tipus de raïm no autòctons de la zona com un dels seus majors errors a l’inici de la seva carrera. “Cal utilitzar una única espècie de raïm en un territori; la Natura al llarg de generacions és la que ens diu què fer i com fer-ho, indicant quina és la varietat perfecta a la zona per traslladar la bellesa del paisatge a la copa”, va afirmar alhora que recordava als assistents que com més bo i important és el vi menys important és el paper humà del viticultor. “El talent del vi es troba en el talent de la vinya i el viticultor només ha de saber com cuidar-la”, va afegir. Això consisteix en fugir de l’agricultura intensiva, la mecanització en els processos agrícoles, els pesticides i els calendaris. “Cal deixar-se guiar pels astres i per les fases de la lluna”, va concloure.

La sessió, que suposava la clausura de les assignatures “Global Change” i “Anàlisi i Gestió d’Espais Naturals Protegits” –ambdues de l’itinerari “Global Change”–  del màster en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social, va finalitzar amb una degustació de vins de la bodega d’Álvaro Palacios, que va mostrar als assistents alguns dels paràmetres que cal tenir en compte a l’hora de valorar un bon vi.

El màster en Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social de la UAB està ubicat a l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), té 4 especialitats o itineraris diferents: Ciència i Gestió del Canvi Global, Economia Ecològica, Ecologia Urbana i Industrial, i Tecnologia Ambiental. Compta amb una orientació mixta: d'una banda, un component d'estudis avançats per als llicenciats i graduats en Ciències Ambientals; de l'altra, dóna resposta a altres graduats i titulats superiors que cerquen incorporar un perfil ambiental en els seus currículums, des de vessants com l'Economia Ecològica i la Gestió Ambiental, l'Anàlisi del Medi Natural, la Tecnologia Ambiental, l'Ecologia Industrial o el Canvi Global.

Dins de