Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

"La igualtat no ha avançat en la ciència"

09 feb. 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La UAB ha celebrat el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, el divendres, 10 de febrer, a la Facultat de Ciències, que té lloc l'11 de febrer a nivell estatal. La Facultat de Ciències ha acollit una jornada-taller el divendres, en què han participat diferents investigadores i professores, que han constatat que no s'ha avançat gens al respecte.
Noves pàgines webs de màsters i postgraus en anglès i online

La Jornada-Taller "Kit bàsic de la carrera científica", organitzada per la Facultat de Ciències, l'Observatori per a la Igualtat de la UAB i l'Associació de dones investigadores i tecnològiques de Catalunya (AMIT), s'ha iniciat amb a xerrada "Les dones a la ciència en el sistema científic actual", moderarda per Assumpció Vila, de la Institució Milà i Fontanals, CSIC, i presidenta de l'AMIT-CAT.

Tot seguit, la professora Maite Paramio, de la Facultat de Veterinària, ha posat sobre la taula les xifres més destacades sobre l’estat de les dones a la ciència a Catalunya i Espanya, presentades pel Ministeri justament aquesta mateixa setmana. Ha mostrat la gran tisora existent en la ciència: mentres les dones són majoria entre els estudiants (a excepció de les enginyeries), a mida que es va progressant en la carrera científica hi ha majoria d'homes, fins arribar en els llocs de catedràtics.

A la UAB, segons xifres de l'Observatori per a la Igualtat, ha explicat Paramio, el nombre de dones catedràtiques ha passat de 22% al 2007 a 24% al 2015, "estem una mica per sobre de la mitjana espanyola, però és molt insuficient". Ha posat com a exemple el sistema ICREA, una xarxa de científics molt bons, creada relativament fa poc, al 2001, "però on la majoria són dones". A nivell d'Honoris Causa, en el període 1972-2002, segons dades de l'Observatori, a la UAB el 98% han estat homes i el 8% dones. "No s'ha fet expressament sinó que és la dinàmica, per això cal aturar-se i observar", diu la professora Maite Paramio. Els darrers Premis Nobel no hi va haver cap dona. "Les xifres són claríssimes, cal fer alguna cosa per aturar-les; és molt més enriquidor incorporar els dos cervells que hi ha a la humanitat, el de la dona i el de l'home, a la ciència, que no pas només un de sol, com passa ara". I ha acabat dient que "aquest no és un tema genètic, sinó que és pura discriminació social".

A continuació, la professora Gemma Garcia, de la Facultat de Ciències, ha parlat de "Com progressar en el sistema científic actual. Mèrits i excel·lència". Ha explicat que els estereotips negatius poden minvar el rendiment de les dones i que no es jutja igual la feina d'una dona que la d'un home, encara que sigui la mateixa. Ha donat dades també de la composició de diferents col·legis professionals, i s'ha pogut veure com tot i que en la majoria predominen dones, en els càrrecs presidencials i directius la majoria són homes. Ha mencionat les paraules de la periodista Rosa M.Calaf en la lliçó inaugural de curs : "Potser les dones no estan interessades en un sistema que confon èxit amb excel.lència". I ha explicat que cal assolir un sistema equitatiu en ciència perquè la societat no es pot permetre perdre el talent i energia de la meitat de la població. Ha acabat dient  que "cal acabar amb la idea de que això ja està tot resolt" o que "el temps ja ho arreglarà; estem igual, no hem avançat".

Després hi ha hagut un debat entre els assistents, gairebé totes dones. Entre el públic, s'hi trobava la professora emèrita de la UAB, María Josefa Yzuel, catedràtica d'Òptica, Honoris Causa per diferents universitats i segona dona en aconseguir una càtedra a Espanya; o Mercedes Unzeta, professora emèrita del Departament de Bioquímica i Biología Molecular de la UAB, escollida com una de las 10 dones més destacades en l'ambit acadèmic.

A les 11.45 hores, la professora Ana M.González, de l'Internet Interdisciplinary Institute de la UOC, ha moderat el debat "Les polítiques d’igualtat", on la directora de l’Observatori per a la igualtat de la UAB, Joana Gallego, ha parlat de "Les polítiques i mesures d'igualtat de la UAB", i la professora titular jubilada de la UAB i del grup de recerca QUIT, Teresa Torns,
ha parlat de "Més enllà de les polítiques d‘igualtat".

DUES EXPOSICIONS
Per celebrar aquesta dia internacional, la Facultat de Ciències acull també dues exposicions. D'una banda, la mostra titulada "Con A de Astrónomas" -de la Sociedad Española de Astronomía-, formada per diversos panells que fan un recorregut per les principals fites de l'astrofísica i expliquen el paper bàsic que ha tingut la dona, des de l'antiguitat fins el dia d'avui.

D'altra banda, l'exposició "Dones de Ciència" -que prové de l'Institut Català de les Dones-, mostra la participació de les dones al món científic i tecnològic, una participació que les dades denoten "que és clarament insuficient, i una realitat que és, a més d'injusta, perillosa per a la ciència i l'assoliment dels objectius de qualitat en una societat del coneixement", assenyalen els organitzadors de l'exposició. La mostra dóna a conèixer la feina de dones com la naturalista Àngels Ferrer i Sensat, la matemàtica Maria Capdevila d'Oriola, la física Juliana Morell, la infermera Adela Simó Pera, l'arquitecta Margarita Brender, i les metgesses Maria Elena Maseras Ribera o Dolors Aleu i Riera.

El 2015 l'Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar l'11 de febrer com el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, amb l'objectiu d'arribar a aconseguir l'accés i la participació plena equitativa en la ciència per a les dones i les nenes. En el marc d'aquesta diada, un grup de científiques i docents han posat en marxa la inciativa 11 de febrero, on proposen realitzar activitats que ajudin a visibilitzar el treball de les científiques.

L'informe ‘Científiques en xifres.2015 ’, presentat aquest dimarts, 7 de febrer, per la secretària d'Estat d'Investigació, Carmen Vela, mostra que continua havent una gran desigualtat. Entre els alumnes de grau, les dones dominen amb fins al 57% del percentatge total, i en les tesis doctorals aprovades la paritat és total (meitat homes, meitat dones), però en les places de catedràtics la bretxa s'obre: el 79% són homes.
 

Dins de