Vés al contingut principal

La comunitat universitària agraeix el "sentit de pertinença" d'Ana Ripoll

15 juny 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Ana Ripoll, catedràtica d'Arquitectura i Tecnologia de Computadors i rectora de la UAB entre els anys 2008 i 2012, va oferir una lliçó magistral titulada «L'impacte tecnològic en la salut de les persones» en l'acte en què ahir la comunitat universitària va retre homenatge a la seva trajectòria acadèmica a la institució. Javier Lafuente, rector actual de la UAB, va elogiar la seva "visió de futur" i el "sentit de pertinença" que l'ha caracteritzada, la va qualificar com una treballadora "persistent" i "motivadora", i la va convidar a seguir aportant els seus valors a la Universitat en aquesta nova etapa en què Ripoll esdevé professora emèrita tot afirmant: "comptem amb tu".

Acte de reconeixement a la trajectòria acadèmica d'Ana Ripoll

Tomàs Margalef, director del Departament d’Arquitectura de Computadors i Sistemes Operatius, va obrir l'acte evocant la trajectòria de Ripoll des de la seva incorporació a la UAB, l'any 1978, fins al seu paper com a impulsora de la plataforma Bioinformatics Barcelona, un repàs que va il·lustrar tot mostrant diferents fotos de l'homenatjada i dels seus equips de col·laboradors al llarg del temps. Seguidament, Josep Enric Llebot, catedràtic del Departament de Física, que va ser vicerector d'Economia durant el mandat de Ripoll com a rectora, va recordar els anys en què, a l'inici de les seves trajectòries acadèmiques, coincidien quotidianament i conversaven en el trajecte al campus als Ferrocarrils de la Generalitat, i li va dedicar unes paraules d'agraïment "per la teva amistat, que ha estat molt enriquidora tant en un sentit personal com institucional".

En la seva intervenció, Ripoll es va declarat "molt feliç" i "molt orgullosa" per haver desenvolupat la seva carrera "amb la vostra companyia i amb el vostre suport". I va afirmar que la seva dedicació a la UAB ha estat el que precisament l'ha fet fixar-se en els "reptes d'una societat cada cop més digitalitzada" i centrar els seus esforços en l'àmbit de la bioinformàtica, sobre el qual va versar la seva lliçó magistral. Segons va assegurar, "la transformació digital no només és un canvi tecnològic, sinó també cultural" que originarà, de fet, "una transformació profunda de l'ésser humà".

Va dissertar sobre l'impacte que tindrà la gestió de grans volums de dades en el sector de la salut, partint del fet que "desxifrar el genoma obre les portes a una medicina que integri la complexitat de cada individu". A més, Ripoll va vaticinar que la intel·ligència artificial "permetrà humanitzar més la medicina", ja que facilitarà als professionals mèdics "dedicar més temps als pacients", i va pronosticar el desenvolupament de "bessons digitals" que, com a còpies dels individus, permetran provar tractaments o pronosticar malalties, afegint una reflexió sobre els reptes ètics que suposen aquests avenços científics. "Avui vivim l'inici —va sentenciar— de quelcom que no podem predir com acabarà".

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar