Vés al contingut principal

L'ús dels serveis virtuals a les biblioteques augmenta gairebé un 20%

26 set. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El Servei de Biblioteques de la UAB realitza cada any una anàlisi del comportament dels seus usuaris i dels serveis que ofereix. La darrera fotografia de les dades ens mostra un usuari que any rera any utilitza més els serveis virtuals i digitals.
Biblioteca de Ciències Socials

Els serveis virtuals inclouen consultes o recuperació de textos de revistes i llibres digitals i a bases de dades en línia. Any rere any creix el nombre de consultes resoltes sense passar físicament per les biblioteques, amb l’accés als documents i serveis electrònics que el Servei de Biblioteques posa a la seva disposició a http://www.uab.cat/biblioteques.

Ha augmentat també el nombre de descàrregues de documents digitals. Els usuaris s’han descarregat un 24,10% més de documents de la biblioteca digital que l’any anterior (2.806.231 articles de revista i textos de llibres).

El 25,84% dels llibres adquirits el 2015 són en format digital. El fons total de publicacions periòdiques és de 30.307, el 86% de les quals són subscripcions a revistes digitals.

La inversió de la UAB en biblioteca digital ha estat de 2.578.766 euros, cosa que representa el 82,65% del total de la despesa bibliogràfica. La biblioteca digital és accessible a través de la xarxa de la UAB.

A finals del 2015 el nombre de llibres electrònics consultables era de 31.271 (aquesta xifra no inclou les tesis doctorals en format electrònic) i 26.106 el nombre de subscripcions a revistes digitals.

El DDD
El Dipòsit Digital de Documents de la UAB (DDD) apareix en el lloc 18è del món entre 2.297 repositoris, i en el 6è lloc europeu. A nivell de l’estat espanyol es situa en primera posició dins dels repositoris institucionals.

Exposicions Virtuals
S’ha creat una versió adaptada del web del Servei de Biblioteques per a dipostius mòbils. Va entrar en funcionament al maig i al desembre ja havia rebut 20.492 visites.

La biblioteca ha realitzat 56 exposicions, 23 de les quals tenen la seva versió virtual i es poden consultar a http://ddd.uab.cat/collection/expbib.

La que més peticions fa
La UAB és segona a Catalunya com a institució subministradora de les peticions del préstec entre les bibliotesques del CBUC (consorci de biblioteques universitàries de Catalunya): ha deixat en préstec 10.207 documents, i és la primera com a la que més peticions ha fet ja que ha sol.licitat 11.742 documents.

Revistes científiques
Tot i la crisi económica, la subscripció de revistes i bases de dades científiques s’ha mantingut i, fins i tot, s’ha incrementat un 5,4%,. Aquesta és una eina considerarda essencial per mantenir el lideratge de la UAB en el camp de la recerca, que s’ha pogut mantenir malgrat les grans dificultats pressupostàries.

L’any 2014 es van comprar 8.735 llibres (només el 35% van ser adquisicions, la resta eren donatius). En canvi, a l’any 2010, abans de la crisi, es van comprar el doble: 17.855 llibres. La reducció de la despesa per al conjunt de biblioteques de l’Autònoma s’acosta a 800.00 euros si es compara amb fa set o vuit anys.

Dispositius mòbils
S’ha adaptat la web del Servei per a dispositius mòbils, que també inclou la interfície del catàleg. S’ha creat el Blog Propietat intel·lectual i Accés Obert. A http://blogs.uab.cat/dretsautor/ es poden trobar les preguntes més freqüents sobre aquestes qüestions. La pàgina sobre l’accés obert de la UAB s’ha reformat i conté informació completa sobre les actuacions que la UAB està portant a terme en aquest àmbit: vies que disposa el PDI per autoarxivar la seva producció científica al DDD, marc legal, finançament per publicar, difusió de la recerca, etc.

Durant el 2015 s’ha realitzat un assessorament personalitzat a 51 PDI per ajudar-los en tot el referent als criteris d’avaluació i poder presentar-se a les convocatòries de les entitats que donen acreditacions AQU, CNEAI i ANECA. S'ha creat un web per donar‐hi suport a: http://www.uab.cat/biblioteques/acreditacio

El CSUC i la UAB han signat un acord amb Amazon per formar part del seu programa d’afiliats que permet obtenir beneficis a partir de les compres fetes al distribuïdor Amazon, sempre que s’utilitzi l’enllaç que s’ha col·locat al CCUC i també al catàleg de la UAB. En el cas de la UAB, els beneficis obtinguts s’invertiran en la compra de bibliografia de curs per a les biblioteques UAB.

El Servei de Biblioteques de la UAB
La UAB compta amb 14 biblioteques, a facultats i escoles al seu campus de Bellaterra i de Sabadell, així com a les unitats docents dels hospital Trias i Pujol (Can Ruti-Badalona) i Vall d’Hebron (Barcelona), que disposen en total d’un fons bibliogràfic de 1.269.451 monografies i 74.502 col·leccions de publicacions periòdiques.

El darrer any, el 2015, les biblioteques han tingut gairebé 3 milions d’usuaris, que han fet 20.000 consultes en publicacions periòdiques.  Les cerques a la biblioteca digital (revistes i llibres digitals i bases de dades en línia) han estat de 2,7 milions  i a articles o textos recuperats han estat 2.8 milions.

Per a més informació: Actuacions 2015 del Servei de Biblioteques

Dins de