Vés al contingut principal

L'Observatori celebra la jornada sobre els matrimonis forçats el 21 d'abril a les 10.00 h a la Sala de Teatre de la UAB

21 abr. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La jornada sobre els matrimonis forçats té lloc aquest divendres 21 d’abril a les 10.00 h a la Sala de Teatre de la UAB. L’acte consisteix en dues sessions: «Els matrimonis forçats: perspectiva jurídica i abordatge» i «Els matrimonis forçats com a forma de violència»

img_matrimonis_forçats_2023
Cartell de la jornada sobre matrimonis forçats

La jornada sobre els matrimonis forçats se celebra aquest divendres 21 d’abril a les 10.00 h a la Sala de Teatre de la UAB. L’acte comptarà amb dues sessions d’una hora amb l’objectiu d’abordar la problemàtica des d’una perspectiva de gènere.

La Secretària General de la UAB, Esther Zapater, presidirà la jornada i donarà pas a les persones convidades. La primera ponència, «Els matrimonis forçats: perspectiva jurídica i abordatge» a les 10.00 h, és a càrrec de la Noelia Igareda del Grup Antígona i Laia Rosich, directora general per a l’erradicació de les violències masclistes de la Generalitat de Catalunya.

Després d’una pausa de mitja hora, la segona sessió, «Els matrimonis forçats com a forma de violència masclista», comença a les 11.30 h amb la Sònia Parella, membre del CER-Migracions i professora de la UAB, i David Moya, membre de l’Observatori de Dret Públic i professor de la UB.

L’Organització de les Nacions Unides (ONU) defineix els matrimonis forçats com a «matrimonis en què una i/o ambdues parts no han expressat plena i lliurement el seu consentiment a la unió». De fet, els matrimonis infantils són una forma d’enllaç en què alguna o totes les parts són menors de divuit anys. Segons les dades de l’ONU, cada minut est casen forçosament 28 nenes. Encara més, en els països en vies de desenvolupament, 40% de les noies es casen abans dels divuit anys, i el percentatge augmenta en els estats que estan en conflicte.

Els matrimonis forçats són una violació dels drets humans universals que afecta desproporcionadament a les dones i nenes arreu del món. De fet, suposa una amenaça pels seus drets educatius, polítics i socials. A més, les dones casades forçosament són més vulnerables a la violència i a la discriminació. Per aquest motiu, és necessari abordar la problemàtica des de la perspectiva de gènere a les universitats, amb l’objectiu de continuar treballant per a la igualtat de drets i construint universitats feministes.

Dins de