L'Informe de la comunicació a Catalunya apunta indicis de recuperació econòmica
L'Institut de la Comunicació de la UAB ha elaborat una nova edició de l'Informe de la comunicació a Catalunya, dedicat al període 2015-2016. Entre altres conclusions, apunta una certa recuperació econòmica, així com mancances destacables en polítiques públiques.
![Presentació de l'Informe de la Comunicació a Catalunya 2015-2016](/Imatge/274/776/incom,1.gif)
L'Informe 2015–2016 aporta molts elements de coneixement informat per interpretar el sector de la comunicació a Catalunya i, eventualment, actuar-hi. Els principals que identifiquen i analitzen els editors són:
- La "capacitat d'apropiació de la innovació tecnològica" en producció -en la qual, en general, les empreses de Catalunya estan al dia- i distribució de continguts -en què els darrers anys les iniciatives de Catalunya han perdut pes-, al mateix temps que han guanyat importància uns pocs -cada vegada menys- actors globals, sobretot digitals i de les antigues operadores de telecomunicacions.
- Nivells molt alts, comparables a països de l'entorn, de disponibilitat i ús de connexions de banda ampla, mòbils, tauletes, ordinadors…, que transformen els hàbits d'ús i consum comunicatiu, amb multiplicitat de conseqüències sobre l'ecosistema comunicatiu (distribució, mercat, oferta...).
- Indicis de recuperació econòmica, especialment visibles en els ingressos publicitaris, tot i que amb magnituds lluny de les d'abans de la crisi, i amb un grau alt d'incertesa pel que fa al model d'explotació econòmica.
- El pes de les polítiques de comunicació a Catalunya, en paraules dels editors, "encara molt focalitzades en l'ordenament del paisatge tradicional" i "amb una capacitat d'intervenció molt limitada pels recursos econòmics disponibles i, al mateix temps, per la concurrència, en el mateix espai demogràfic, territorial i social del sistema comunicatiu espanyol". El marc de competències que té no ha permès a Catalunya entrar en iniciatives de polítiques de comunicació importants en altres països (ajuts indirectes als mitjans i serveis de comunicació, incentius fiscals, foment de nous actors…). Aquesta limitació de recursos ha llastat, de manera "important", "una política de comunicació adreçada a reforçar el sistema i no només a la resistència", amb una incidència negativa especial sobre la ràdio i la televisió públiques nacionals.
Col·laboració interuniversitària
L'obra, elaborada per vint investigadors de diverses universitats i entitats professionals catalanes, proporciona una anàlisi acurada del sector. L'Informe compta des del seu naixement amb el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa. L'acte va ser presidit pel director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Jordi del Río, i hi van participar Virginia Luzón, vicerectora de Comunicació i de Promoció de la UAB; la directora de l'InCom-UAB, Amparo Huertas; i l'autora de l'epíleg de l'obra i membre del comitè científic Maria Corominas.
L'Informe de la comunicació a Catalunya és un projecte biennal de l'InCom-UAB que va néixer l'any 2000 i, des de la seva creació, compta amb el suport de la Generalitat i el patrocini de Gas Natural Fenosa. Aquest treball de l'InCom-UAB és un instrument de treball al servei del conjunt del sector comunicatiu, el qual inclou els responsables polítics, culturals i socials que han de prendre decisions sobre un sector que és estratègic per al país.
L'obra ha comptat amb la participació d'un total de vint autors i autores, procedents de l'àmbit universitari -concretament, de cinc universitats i de sis grups reconeguts per la Generalitat de Catalunya- i de l'àmbit professional. L'equip coordinador ha estat format per Marta Civil (InCom-UAB), Joan M. Corbella (UPF), Carme Ferré (UAB) i Joan Sabaté (URL).
A la novena edició, la Societat Catalana de Comunicació, filial de l'Institut d'Estudis Catalans, hi ha participat com a subscriptor institucional, i ComScore, Inc; Infoadex i el Portal de la Comunicació (InCom-UAB) han col·laborat oferint material i dades fonamentals per a l'anàlisi que s'ha dut a terme.
L'Informe es publica amb accés obert i gratuït dins del web de l'OCC InCom-UAB (http://observatoricomunicacio.cat/informe/), com a cinquè volum de Lexikon Informes, una col·lecció especialitzada de la Direcció General de Difusió de la Generalitat de Catalunya, i en format ePUB (http://llibreria.gencat.cat).