Vés al contingut principal

L'ICE participa en el projecte "Xarxes per al canvi"

30 gen. 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El Consorci d’Educació, Escola Nova 21, I’ICE de la UAB i l'Associació Rosa Sensat han sumat esforços en el projecte "per la innovació, amb el repte que en tres anys tots els centres educatius de la ciutat puguin estar immersos en algun projecte de millora sostenible des del treball en xarxa.
XarxesperalCanvi
Les "Xarxes per al canvi" -que lidera el Consorci Educatiu de Barcelona- són una oportunitat per transferir el coneixement de l’ICE de la UAB.
El Consorci d’Educació de Barcelona, Escola Nova 21, l’Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la UAB i l’Associació Rosa Sensat han acordat sumar les diferents iniciatives en un projecte conjunt d’innovació educativa per a Barcelona: "Xarxes per al canvi". Amb aquest acord, liderat pel Consorci, es vol ajudar els centres de la ciutat a avançar des del treball conjunt cap a un propòsit educatiu competencial i unes pràctiques d’aprenentatge actualitzades.

La voluntat "Xarxes per al canvi" és impulsar una estratègia d’innovació que posi al mateix nivell l’equitat i la qualitat educatives, amb l’objectiu de garantir-ho per a tots i cadascun dels infants i joves de la ciutat, des d’una visió d’escola inclusiva. Així, el projecte parteix del capital d’innovació i coneixements existents, i catalitza les accions de canvi cap a un horitzó comú potenciant l’autonomia i el projecte propi de cada centre, respectant ritmes i necessitats.

En la primera fase del projecte, aquest 2017, es constituiran 19 xarxes territorials de 6-10 centres educatius cadascuna. En aquesta fase s’incorporaran els centres que formen part dels programes ja existents: Eines per al Canvi i Escola Nova 21. Hi participaran un total de 152 centres de la ciutat –87 instituts i escoles públics i 65 concertats–, amb la implicació activa de dos representants per centre –uns 300 membres dels equips directius–, als que s’hi sumarà el conjunt del professorat de cada centre.

A les altres dues fases (cursos 17-18 i 18-19) s’hi aniran incorporant altres centres que tinguin la voluntat i disponibilitat per sostenir un procés de canvi transformatiu i de col·laboració amb la xarxa. Cada curs està previst que s’incorporin entre 30 i 50 centres i el repte és assolir per al curs 2019-2020 que tots els centres públics d’educació obligatòria de Barcelona estiguin vinculats a la Xarxa per al Canvi del seu territori .A més, la trentena d’escoles públiques del programa Eines per al canvi compten amb el suport de mentors que acompanyen el centre en el procés de canvi, amb cinc professors de l’ICE de la UAB i amb tècnics del Consorci.

El programa es va donar a conèixer fa uns dies als directors i directores dels centres públics d'ensenyaments obligatoris de la ciutat en un plenari extraordinari dedicat a la innovació que es va celebrar al CCCB, amb la presència de la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.

La gerent del Consorci, Mercè Massa, va presentar el conveni de col·laboració que permetrà desenvolupar aquesta iniciativa acompanyada de representants de les altres tres institucions que hi participen: Eduard Vallory, director d'Escola Nova 21; David Vilalta, de la Unitat de Formació de l'ICE de la UAB; i Francina Martí, presidenta de l'Associació Rosa Sensat.

Una de les funcions de l’ICE és la de generar activitats, projectes i programes i de formació permanent del professorat d’educació infantil, primària i secundaria. Durant els darrers deu anys, s’ha estat impulsant xarxes de centres en tots els nivells educatius: Xarxa de la Primera Infància, Xarxa d’escoles que aprenen i la Xarxa d’instituts innovadors. Paral·lelament, l'ICE està impulsant un projecte anomenat “Innovar per aprendre” on es recullen evidències d’intervenció en centre en una modalitat diferent; així com s'està ultimant la recerca “El centre que aprèn”. També s'han desenvolupat aliances a través de projectes com “Escoles Magnet”.

Aquesta activitat, sumada a la que es realitza normalment ha posicionat l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB en un bon lloc en el territori guanyant-se un reconeixement per part de mestres i centres que mostren interès en innovar. Aquest reconeixement s’ha concretat en ofertes de col·laboració provinent de diversos estaments del sistema educatiu.

En aquest context, el Consorci Educatiu de Barcelona, es va dirigir a l’ICE i a la Facultat de Ciències de l’Educació per col·laborar en el programa “Eines per al Canvi”. En aquests moments l'ICE està a punt de signar un conveni entre el Consorci Educatiu de Barcelona, l’ICE i la Facultat de Ciències de l’Educació per a la formació de mentors que acompanyin els centres decidits a innovar.

Per a més informació podeu consultar: aquí

Dins de