Vés al contingut principal

L'enginyer químic Juan Manuel Lema és investit doctor 'honoris causa' per la UAB

27 abr. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El 18 de maig, la sala d'actes del Rectorat acollirà la cerimònia d'investidura de Juan Manuel Lema, catedràtic emèrit d'enginyeria química de la Universitat de Santiago de Compostel·la (USC), com a doctor honoris causa de la UAB. Lema, un referent en l'estudi de l'enginyeria ambiental, va ser proposat per l'Escola d'Enginyeria i tindrà com a padrí el professor Juan Antonio Baeza, director del Departament d'Enginyeria Química, Biològica i Ambiental. L'acte tindrà lloc a les 12 h, cal inscripció per assistir-hi i es podrà seguir també pel canal de YouTube de la UAB.

Juan Manuel Lema

El nou doctor honoris causa de la UAB és el director de CRETUS (Cross-disciplinary Research Center in Environmental Technologies) i el president de la Reial Acadèmia Gallega de Ciències. Va ser el primer director de l'Escola d'Enginyeria de la USC i president de la Conferència de Directors i Degans d'Enginyeria Química. Abans d'incorporar-se a la USC, havia estat professor del Departament d'Enginyeria Química de la UAB, on va dirigir les primeres recerques en els camps de l'enginyeria ambiental i l'enginyeria biològica.

Els seus interessos en recerca s'han centrat en el desenvolupament de tecnologia i processos orientats al tractament i la recuperació de residus d'aigües residuals i bioprocessos, a partir del concepte de biorefineria. Està considerat un referent internacional en la recerca en digestió anaeròbica (característica dels microorganismes que descomponen material biodegradable en absència d'oxigen) i en la caracterització i tractament de microcontaminants en aigües residuals.

Lema ha coordinat o participat en 48 projectes de recerca, ha estat director de 61 tesis doctorals i és l'autor de més de 450 articles en revistes internacionals i capítols de llibre, així com d'una vintena de patents. Ha liderat l'acció COST titulada «Conceiving Wastewater Treatment in 2020» (Water 2020), una iniciativa europea de cooperació en la qual han participat 34 països. Ha estat el coordinador del projecte i de la xarxa espanyola Novedar_Consolider i de la xarxa gallega REGATA. Figura a la llista de la Universitat de Stanford dels científics més citats (2 %) a escala mundial.

Entre altres distincions, Lema ha rebut l'European Prize A-IQS for Industrial Enzimes, el premi Babcock a la innovació tecnològica i el premi de la Fundación García Cabrerizo a la innovació científica. És doctor honoris causa també per la Pontifícia Universitat Catòlica de Valparaíso (Xile), per la Universitat Politècnica de Milà i per la Universitat de Valladolid. És l'únic espanyol reconegut com a distinguished fellow per la International Water Association i és president honorari de la Conferència de Directors i Degans d'Enginyeria Química.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Educació de qualitat