Vés al contingut principal

L'EDO crea un observatori per a l'equitat a la universitat llatinoamericana

16 març 2017
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El projecte ORACLE, finançat en el marc del programa Erasmus+ Capacity Building de la Comissió Europea, està coordinat per Joaquín Gairín, director de l'EDO, i per Diego Castro, professor del Departament de Pedagogia Aplicada.
Imatge projecte ORACLE
La UAB ha obtingut finançament per al desenvolupament de l'Observatori Regional per a la Qualitat i l'Equitat de l'Educació Superior a Llatinoamèrica (ORACLE), un projecte impulsat per l'Equip de Desenvolupament Organitzacional (EDO), que té com a finalitat principal proposar actuacions orientades a la millora de la qualitat i l'equitat universitàries. Està coordinat per Joaquín Gairín, director de l'EDO i degà de la Facultat de Ciències de l'Educació; i per Diego Castro, professor del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB. El projecte compta amb una dotació econòmica de 994.190 euros, finançada en el marc del programa Erasmus+ Capacity Building de la Unió europea.

Els indígenes, les dones, els discapacitats, l’alumnat no habitual, la població amb un índex de desenvolupament humà molt baix, els immigrants, les minories ètniques i els ciutadans provinents de zones rurals són els vuit col·lectius vulnerables en els quals es focalitza l'Observatori. A més, treballarà amb el professorat, l'alumnat i el personal d’administració i gestió.

La iniciativa parteix de la tesi que és impossible aconseguir altes cotes de qualitat sense que es consideri el principi d’equitat. Així doncs, treballa a partir dels resultats de quatre projectes previs finançats en el marc del programa ALFA III en els que han participat socis de l'Observatori, que són ACCEDES, EQUALITY, ALFAGUIA i MISEAL, projectes que tracten temes com la inclusió social, el lideratge femení, l'èxit acadèmic de co·lectius vulnerables o l'abandonament dels estudis.

El projecte compta amb la participació de més de 160 investigadors, provinents de 35 universitats, pertanyents a 15 països d’Amèrica Llatina i cinc d’Europa. Per a què l’Observatori funcioni amb garanties, a cadascuna de les universitats llatinoamericanes es constituirà una Unitat de Qualitat i Equitat, que es dedicarà a proposar i dissenyar accions i polítiques per garantir l'equitat. La creació d'aquestes noves estructures afavorirà el desenvolupament organitzatiu de les institucions d’educació superior de la regió i constituirà l'embrió d'Oracle.

Els dies 8, 9 i 10 de març va tenir lloc a Sao Paulo (Brasil) la primera trobada per iniciar formalment l'ORACLE. La reunió, organitzada per la Universitat Estatal Paulista (UNESP) amb la col·laboració de l'EDO, va tractar temes relatius a la gestió interna del projecte i a la preparació dels observatoris internacionals.

Dins de