Vés al contingut principal

L'11è Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal, per a la UAB

14 juny 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

"El periodisme de proximitat davant el repte de la intel.ligència artificial", treball presentat per investigadores de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB, ha guanyat l'11è Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal, que s'acaba d'atorgar.

PremiACPCGrupTejedor
La professora Cristina Pulido, el president de l'ACPC, Francesc Fàbregas, i la periodista Rosa M.Calaf.

El dissabte, 12 de juny, en el marc de la 13ena Convenció de la Premsa Comarcal i local, a Barcelona, es va donar a conèixer el guanyador de l'onzena edició del Premi de Recerca Universitària Premsa Comarcal, patrocinat per Caixabank, que ha recaigut per segona vegada consecutiva, en un treball desenvolupat per la UAB. Es tracta del treball "El periodisme de proximitat davant el repte de la intel.ligència artificial", que va presentar un equip d'investigadors del grup "Gabinete de comunicación y educación" de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB. La recerca està liderada per Santiago Tejedor, director del Departament de Periodisme i d'aquest grup de recerca, Cristina Pulido (Serra Húnter),  Diana Sanjinés (Suport Recerca Gabinete), Laura Cervi (Serra Húnter), Sally Tayie (Arab Academy-UAB) i Judith Martinez (Suport Recerca Gabinete).

La professora Cristina Pulido Rodríguez, va ser l'encarregada de recollir el premi i alhora de fer-ne una breu presentació davant dels responsables i membres de les principals capçaleres comarcals i locals de Catalunya, el dissabte, 12 de juny. El director del grup de recerca, Santiago Tejedor, també va ser-hi present de forma virtual, amb unes paraules d'agraïment pel premi, en un vídeo que va enviar des de l'aeroport. La professora Pulido va explicar els objectius i la metodologia amb la que treballaran el proper any per tal de presentar els resultats. L'objectiu principal és produir un llibre blanc, que inclogui un mapeig de casos, sobre com introduir la Intel.ligència Artificial en la premsa de proximitat. "Les màquines no venen per a substituir-nos sinó per a fer equip amb elles", va dir la professora Pulido durant la presentació.

Aquest guardó està dirigit a estudiants de doctorat, docents i investigadors de les facultats de Ciències de la Comunicació de l’àmbit dels Països Catalans i organitzats conjuntament amb la Xarxa Lluís Vives que agrupa el conjunt d’universitats existents al territori de parla catalana.

Anterior convocatòria del premi, per a la UAB i un treball sobre "tansmèdia"

Prèviament a la concessió del premi, es van presentar les conclusions del treball guanyador en l'anterior edició, la desenva, que va recaure també en la UAB, en la professora de la mateixa facultat, Aida Martori Muntsant, del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la UAB, va analitzar com introduïr el "transmedia" en el treball titutat "De premsa de proximitat a mitjans multimèdia, camí cap al transmedia? Anàlisi i proposta de l'adaptació dels mitjans de l'ACPC a les dinàmiques digitals".

La professora Martori va explicar detalladament els resultats del seu estudi davant dels integrants de l'ACPC. Amb una metodologia, basada principlament en entrevistes a fons al llarg de tot un any a 12 dels mitjans comarcals, va arribar a una diagnosi, amb propostes i suggeriments molt concrets. Per a la professora, "cal un nou model de negoci en la premsa comarcal, vinculant-lo més a una marca que ofereixi diferents finestres, amb un contingut que evolucioni través de diferents plataformes, amb una cultura molt orientada al lector/audiència". També va assenyalar que cal fer més "digital first" -i fugir del model "paper-cèntric"-, però amb temes igualment treballats a fons, i amb els valors clau del periodisme intactes i més necessaris que mai. També va destacar l'audiovisualització de la informació, que cal introduir, sempre en base a una estratègia digital que vingui d'un model de negoci clar.

La premsa comarcal creix

L’Associació Catalana de la Premsa Comarcal (ACPC) va celebrar la seva convenció anual i la 39ena Assamblea del seus membres el dissabte, 12 de juny, a l'Hotel Comtes de Barcelona, davant una nombrosa assistència dels seus associats. Aquest dia hi van intervenir com a convidats especials oferint ponències els periodistes Rosa M.Calaf així com Martí Gironell. Mentre Gironell va explicar el seu cas personal de la importància de la premsa comarcal a l'hora d'escriure ficció, Calaf va fer un recorregut per la seva trajectòria i unes reflexions finals sobre el periodisme, que va qualificar de "cabdal, per a una socitat sana i lliure". La periodista va alertar que "el soroll mediàtic actual ens distreu, i fa que decidim en base a l'emoció i no en base a una opinió plural". "S'ha deteriorat la credibilitat del periodisme, fruït de la utilització que n'ha fet el poder", va afirmar.

L'ACPC agrupa gairebé la totalitat de la capçaleres comarcals de pagament de Catalunya des de 1980. Diaris, bisetmanals, setmanals, quinzenals, mensuals, bimestral i trimestrals així com mitjans digitals asseguren la cobertura informativa de la totalitat de les comarques catalanes. Aquest model de comunicació de proximitat ha aconseguit un ampli arrelament territorial i una audiència líder a la majoria del país. La seva audiència potencial a l'any 2020 ha crescut un 0,8 per cent respecte a l’any 2019, fins a assolir la xifra de 763.820 lectors diaris, segons el darrer estudi Audiència.

Dins de