Vés al contingut principal

L'11a trobada de gestors de projectes europeus a Catalunya, a la UAB

15 juny 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Més de 400 professionals de la gestió de projectes europeus de Catalunya s’han reunit a l’Auditori de la UAB en la trobada que organitza anualment l’Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR). Amb el lema «Professionalising research management in Catalonia», la trobada ha posat en valor la tasca de les persones que treballen en la gestió de la recerca i ha servit per reflexionar sobre diversos aspectes relacionats amb el seu reconeixement, capacitació i professionalització.

Foto de grup de l'11a trobada de gestors de recerca a Catalunya

L’obertura de la trobada ha comptat amb la presència del rector de la UAB, Javier Lafuente, el director general de recerca de la Generalitat de Catalunya, Joan Gómez Pallarès, i el director executiu de l’AGAUR, Manuel Molina.

Javier Lafuente ha donat la benvinguda als participants en la trobada, la tasca dels quals ha destacat com a “part fonamental” per millorar la participació de les universitats i centres de recerca en les convocatòries competitives i potenciar les capacitats del sistema català d’investigació. Javier Lafuente també ha destacat “l’esforç fet per les institucions de recerca per crear i consolidar estructures i equips de gestió i de suport als grups de recerca en les convocatòries internacionals, tot i que no sempre s’ha tingut el suport de finançament o el marc normatiu per garantir-ho”.

En la primera xerrada general de la trobada, sobre la Llei de la ciència catalana i el posicionament de Catalunya a Horizon Europe, Joan Gómez Pallarès ha destacat el fet que la Llei reconeix de manera explícita aspectes com la formació, la promoció i la mobilitat del personal tecnòleg i tècnic de suport a la recerca, a qui ha definit com un dels “elements imprescindibles” del sistema de recerca. Gómez Pallarès ha remarcat el caràcter “no intervencionista” de la Llei; en aquest sentit, les institucions o agents d’aquest sistema han de ser els encarregats de marcar les estratègies pròpies segons les seves prioritats a partir dels recursos econòmics facilitats per la Generalitat.

La trobada celebrada a la UAB ha posat en valor la professionalització de les persones que treballen en la gestió de recerca, alineada amb les bones pràctiques europees i d'acord amb la rellevància de l'Acció 17 i els projectes finançats per la Comissió Europea. Per primera vegada la UE ha identificat la gestió de la recerca com una de les 20 prioritats de l’Espai Europeu de Recerca (ERA): «Research Management Initiative  – Enhancing the strategic capacity of Europe’s public research performing and funding organisations». Aquesta acció destaca, entre d’altres elements, la importància de comptar amb xarxes o iniciatives per tenir una comunitat forta de gestors de recerca.

Durant la jornada s’han tractat les diferents iniciatives en curs al voltant de l’Acció 17 i els projectes UE Roadmap i CARDEA. També s’han dut a terme diferents sessions paral·leles sobre el reconeixement i la capacitació dels gestors de recerca, així com set taules rodones sobre diversos aspectes específics de la professió i una exposició de pòsters de diferents institucions i centres de recerca.

Dins de