Vés al contingut principal

Investigadors formats a EUA i Regne Unit predominen al darrer informe IPCC

15 set. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Una recerca liderada per l’ICTA-UAB i publicada a Nature Climate Change destaca que la majoria dels autors participants en l’Informe s’han format acadèmicament als Estats Units o al Regne Unit.
ICTA
Una anàlisi de la composició social del darrer informe sobre mitigació del canvi climàtic demostra que  malgrat els esforços per equilibrar les desigualtats i incrementar la participació de científics procedents de països del Sud en el Grup Intergovernamental d´Experts sobre el Canvi Climàtic de les Nacions Unides (IPCC), sovint els autors participants i provinents d’aquests països van rebre la seva formació a institucions de països del Nord, principalment als Estats Units i al Regne Unit. Així es desprèn d´un estudi publicat aquesta setmana a la revista Nature Climate Change i dut a terme per un grup internacional d´investigadors catalans, britànics i canadencs, entre els quals es troba l’Esteve Corbera, de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) i també autor del darrer informe de l’IPCC sobre mitigació del canvi climàtic.

La recerca també posa de manifest la situació de marginalitat que viuen les ciències socials, excepte l’economia, i les humanitats en comparació amb d’altres disciplines, amb les implicacions que aquest fet té sobre el tipus de coneixement compilat per l’informe, i sobre com s’entén i s’aborda la mitigació del canvi climàtic. L´estudi també identifica una sèrie d´organitzacions internacionals que tenen un paper rellevant en la trajectòria acadèmica dels autors i que, sorprenentment, no són ni universitats, ni instituts de recerca, i inclouen el Banc Mundial, la FAO o el Programa Ambiental de les Nacions Unides. A més, els investigadors identifiquen un grup d’autors que col·laboren històricament entre ells, que han participat en d’altres informes anteriors de l’IPCC i que han estructurat les seves carreres professionals al voltant d’aquest procés internacional. La investigació es basa en un anàlisi social en xarxa dels 273 autors.

A les portes de la cimera internacional sobre el canvi climàtic a París el proper desembre, els autors de l’article afirmen que l’objectiu últim de l’article no és qüestionar la professionalitat dels autors participants, ni els continguts de l’Informe, sinó reflexionar sobre qui participa en els informes internacionals de síntesi de coneixement sobre la mitigació del canvi climàtic i qui no està present, així com estimular una conversa sobre com millorar-ne el disseny i els procediments en el futur, per tal que el coneixement sobre mitigació sigui encara més representatiu de totes les eines que tenim per adreçar un problema de transcendència global.

Dins de