Vés al contingut principal

Intel·ligència artificial i justícia global

12 maig 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El dijous 23 d’abril es va dur a terme el seminari de cocreació en intel·ligència artificial i cooperació internacional amb la col·laboració de la FAS, NOVACT i l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament (ACCD).

Cartell del seminari sobre intel·ligència artificial i justícia global

El dijous 23 d’abril la Fundació Autònoma Solidària conjuntament amb NOVACTi l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament va dissenyar i organitzar  l’acte “Justícia Global: reptes i oportunitats, seminari de cocreació en intel·ligència artificial i cooperació internacional”.

El seminari, moderat per Karma Peiró, periodista especialitzada en TIC, va partir del convenciment que la Intel·ligència Artificial (IA) ha de posar-se a disposició de la justícia global sobre una base ètica consolidada. El sector de la cooperació ha de fer ús de les oportunitats i potencialitats que ofereix la dimensió digital i ha de fer-ho des del principi bàsic del doing no digital harm.

Les tecnologies com la IA projecten un potencial enorme en la millora de l’eficiència i en l’ampliació de l’impacte de les iniciatives per a la Justícia Global. Però els riscos del seu mal ús també són una realitat: informació biomètrica de persones refugiades utilitzada per restringir la seva llibertat de moviment, dades personals instrumentalitzades per identificar i perseguir defensores de drets o campanyes de desinformació per estendre la discriminació i l’odi.

Seguint les propostes sorgides al cicle #DigitalOrganising i partint de l’experiència de treball multidisciplinari entre centres tecnològics, universitat i organitzacions de la societat civil, aquest seminari es va orientar a generar espais de trobada i treball conjunt entre agents clau per identificar reptes i propers passos a Catalunya per al desenvolupament d’una IA a disposició de la justícia global.

En aquest acte hi van participar LaFede.cat, Algorights, Open Society Foundation, Observatori de Drets Humans i Empreses a la Mediterrània, EURECAT (Centre tecnològic de Catalunya), Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de la UDG, Centre de Visió per Computador de la UAB, Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial de la UAB, Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, Departament de Polítiques Digitals i administració pública, Ajuntament de Barcelona, Justícia Global i Cooperació Internacional.

Aquest seminari forma part d’un programa més ampli sobre la “Promoció del rol de la societat civil siriana, jordana, kurda i catalana en la transformació de les causes del conflicte de Síria a través d’estratègies integrals per a la PEV amb enfocament de gènere”.

Dins de