Vés al contingut principal

Homenatge mundial al científic Mario Bunge

22 ag. 2019
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Coincidint amb els 100 anys que cumpleix el 21 de setembre Mario Bunge -un dels grans intel.lectuals del segle XX, físic i filòsof-, el professor de Psicologia i membre de l'Institut de Neurociències de la UAB, Ignacio Morgado, participa en el volum d'homenatge que surt aquest dia, juntament amb altres científics internacionals.
MarioBunge

"És la Consciència un Epifenòmen?" és el títol de l'article consciència biològica amb el qual el professor de Psicologia i membre de l'Institut de Neurociències, Ignacio Morgado, participa al volum científic que ret homenatge (Centenary Festschrift) a un dels grans intel.lectuals del segle XX, Mario Bunge, que el dissabte, 21 de setembre, cumpleix 100 anys.

"Per a mi és una figura clau d'aquest segle, un referent per a tots aquells que ens dediquem a la ciència", explica Ignacio Morgado, que ha treballat i conegut personalment a aquest professor emèrit de la universitat McGill de Montreal (Canadà), el qual va estar a punt de ser professor de la UAB en un moment determinat, tot i que finalment no va poder ser.

"Bunge ens ha ensenyat a raonar i establir criteris sobre la naturalesa de les coses, inclús la nostra pròpia ment i el nostre comportament", explica el professor Morgado.

Al llibre "Mario Bunge. A Centenary Festschirft" -de l'editorial Springer editat per Michael R.Mathews-, diferents filòsofs i científics de tot el món analitzen la seva important tasca científica i aborden qüestions clau en la seva trajectòria personal i professional. El llibre aporta, així, un retrat d'aquest físic i filòsof argentí tant important per a la ciència actual.

En el volum es parla de la seva vocació acadèmica, les seves aportacions a la filosofia i física, a les ciències cognitives i la filosofia de la ment, a les teories sociològiques, a l'ètica i la filosofia política, a la biologia i filosofia de la biologia, a les matemàtiques, a l'educació, o a les teories lingüístiques i mecanismes clínics i pràctiques mèdiques.

Mario Bunge és autor de més d'un centenar de llibres i mig millar de publicacions sobre física teòrica, matemàtica aplicada, teoria de sistemes, fonaments de física, de sociologia i psicologia, filosofia de la ciència, filosofia de la tecnologia, semàntica, epistemologia, ontologia, teoria del valor i ètica, a més de nombrosos assajos i articles periodístics sobre temes d'actualitat.

Aquest prolífic intel·lectual, nascut a Buenos Aires el 1919, fou catedràtic de física teòria i de filosofia a les universitat de Buenos Aires i la Plata enmig del peronisme, fet que l'obligà a abandonar el seu pais. Al 1982 va rebre el Premio Príncipe Asturias de les Humanitats i Comunicació.

Dins de