Vés al contingut principal

Èxit de «Dones i enginyeria», jornada per a l'empoderament femení en l'àmbit de l'enginyeria

19 març 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Un centenar d’alumnes dones de l’Escola d’Enginyeria van assistir a la jornada «Dones i enginyeria» el passat 15 de març a la UAB. Organitzada per primera vegada, aquesta jornada ha servit perquè professionals tecnòlogues d’algunes de les empreses més destacades del sector de la tecnologia hagin ofert xerrades i debats entre les assistents, a més de sessions per fer contactes professionals (networking), amb l’objectiu final d’encoratjar les futures enginyeres a empoderar-se.

aula plena de l'escola d'enginyeria escoltant la jornada

Esther Zapater: "No podem prescindir del talent femení en el món de les enginyeries i de les tecnologies perquè és una qüestió de justícia i també perquè sabem perfectament que la diversitat és una riquesa que ens ajuda a avançar".

L’Escola d’Enginyeria de la UAB va acollir per primera vegada la jornada «Dones i enginyeria» el passat divendres, 15 de març, per fomentar la igualtat d’oportunitats i l’empoderament femení en l’àmbit de l’enginyeria. En les xerrades hi van participar algunes de les millors enginyeres del sector de la tecnologia, que van compartir la seva trajectòria i coneixements amb el públic assistent. Vídeo resum de "Dones & Enginyeria: Construint el Futur" 2024 (youtube.com)

La jornada la va encetar la secretària general de la UAB, Esther Zapater, que va posar sobre la taula algunes de les dades que mostren «un biaix de gènere evident en el sector científic i tecnològic». Es va fixar en l'àmbit universitari, i més concretament en la UAB: només el 24 % dels estudiants de nou accés a l’Escola d’Enginyeria són dones (curs 2022-2023) i, malgrat que en els darrers cinc anys aquest percentatge ha crescut en sis punts (el curs 2018-2019 era del 17,5 %), encara està molt lluny del 61 % que representen les dones en el total d’estudiants de nou accés a la UAB.

Per a Esther Zapater, «això respon a un inèrcia social que costarà revertir, però també és conseqüència d’una manca de visibilització de referents femenins en els àmbits de la ciència i la tecnologia». Per això, en la seva intervenció va dir que considerava que la jornada era un bon referent per a les noies que es plantejaven iniciar estudis en l’àmbit de les enginyeries o per a les que ja n’estaven cursant. «Avui teniu davant vostre dones en les quals emmirallar-vos perquè han demostrat que, malgrat els obstacles encara existents, és possible assolir posicions destacades en el món de l’empresa». I va concloure dient que «no podem prescindir del talent femení en el món de les enginyeries i de les tecnologies per una qüestió de justícia i també perquè sabem perfectament que la diversitat és una riquesa que ens ajuda a avançar».

Dones professionals d’empreses destacades

Les convidades de la jornada són professionals d’empreses com Accenture, Myllox, Bcn Drone Center, FGC, GTD, Mitek Systems, Indra, Social Point o la Universitat Politècnica de Catalunya.  A la jornada van explicar el seu recorregut professional, brindant orientació i consells, i es va obrir un diàleg constructiu sobre les oportunitats que es troben les dones en el camp de les enginyeries. Es va parlar molt de la necessitat de trencar estereotips i idees preconcebudes envers la dona i el sector de la tecnologia i enginyeria.

L’esdeveniment també va servir per crear xarxes de suport i compartir experiències per inspirar futures generacions d’enginyeres. Així, es van fer sessions de mentoria i per fer contactes professionals entre el centenar d’estudiants participants.

L'acte el va tancar la secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, Gina Tost.

L'esdeveniment ha comptat amb el suport de Caixa d'Enginyers, Sipearl, Indra, Deloitte, Roche, Semidynamics i NTT DATA com a patrocinadors de l’activitat. .

Clicant a l’enllaç podeu accedir al programa de la jornada: Dones i enginyeria.

Vídeo resum de "Dones & Enginyeria: Construint el Futur" 2024 (youtube.com)

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Educació de qualitat