Vés al contingut principal

Estudiants dissenyen un sistema per obtenir electricitat a partir de la fotosíntesi de les plantes

26 feb. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Javier Rodríguez, estudiant de Nanociència i Nanotecnologia de la UAB; i Pablo Manuel Vidarte i Rafael Rebollo, estudiants d’Enginyeria Multimèdia de La Salle Universitat Ramon Llull, han presentat Bioo al 4FYN durant el Mobil World Congress.
TV3
Javier Rodríguez (1996, El Rompido, Huelva), estudiant de Nanociència i Nanotecnologia de la UAB; i Pablo Manuel Vidarte (1996, Sevilla) i Rafael Rebollo (1996, La Herradura, Granada), estudiants d’Enginyeria Multimèdia de La Salle Universitat Ramon Llull, han dissenyat Bioo, un sistema que permet obtenir energia elèctrica a partir de la fotosíntesi de les plantes i que han presentat a l’espai d’startups 4FYN (4 Years From Now) durant el passat Mobile World Congress.

“El sistema que hem creat genera una potència de 3 a 40 vats per metre quadrat a partir d’uns panells vegetals i una bateria biològica que aprofita els residus energètics –matèria orgànica- que les plantes expulsen en no necessitar-los. És un procés que genera energia constantment i permet l’autoabastiment, sense fer malbé les plantes i amb un cost mínim”, explica Javier Rodríguez.

Segons els joves emprenedors, amb 10 x10 metres de panells de vegetació baixa, com ara gespa o enciams, es podrien cobrir les necessitats constants d’electricitat d’una llar familiar estàndard, mentre que amb plantes més grans com arbres o arbusts només caldrien 3x5 metres de panells. Es un sistema innovador: només hi ha dos empreses més fora d’Espanya que disposin de sistemes similars, però Bioo té un mínim de producció elèctrica deu vegades major, i la seva implementació és més barata, indiquen els estudiants.

Els emprenedors van crear fa uns mesos l’empresa Arkyne Technologies per dur a terme el seu projecte amb l’assessorament del programa UAB-Emprèn. Ara ja disposen d’un prototipus bàsic per demostrar la viabilitat del seu projecte -una planta en un test amb la qual es pot carregar un telèfon mòbil- i obtenir inversions per tirar-lo endavant.

El seu sistema, precisen, no només serviria a nivell domèstic; també es podria utilitzar en altes àmbits, com en l’agricultura o en les teulades verdes dels edificis públics.

Premi d’Imagine Express 2016 i presentació al 4YFN

Javier Rodríguez i els seus companys de projecte han guanyat recentment un dels premis de la competició d’aplicacions mòbils Imagine Express pel desenvolupament d’una aplicació vinculada a Bioo.

L’aplicació funciona com a nexe d'unió entre els usuaris i els panells Bioo. L’app no solament monitoriza l'activitat dels panells per conèixer la seva eficiència i producció elèctrica -entre altres valors-, també està destinada a crear una xarxa d'usuaris amb l'objectiu de formar una comunitat “Smart City”, oferint la possibilitat de comprar/vendre electricitat produïda per altres usuaris, segons les seves necessitats.

Els guanyadors han defensat el seu projecte al Mobile World Congress en l’espai 4YFN, per donar visibilitat a nous projectes d’startups i facilitar el contacte amb altres emprenedors i potencials inversors.

Dins de