Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Es presenta un estudi sobre les competències adquirides amb la pràctica participativa 

09 des. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El dimecres, 14 de desembre, es presentarà a la Sala Teatre un estudi dut a terme a través d’un procés participatiu sobre les competències que l’alumnat de la UAB adquireix amb la pràctica participativa. L’estudi l’ha dut a terme la Unitat de Dinamització Comunitària de la UAB, amb la col·laboració de la Cooperativa Tàndem Social i la Fundació Marianao. Es podrà seguir en directe des d'aquest enllaç.

ImatgeParticipacioComunitaria

Resulta impossible negar que l’educació i la forma d’aprendre de l’alumnat ha evolucionat en les últimes dècades cap a un model en què les experiències pràctiques d’aprenentatge tenen un rol clau. Aquestes experiències sovint no es reconeixen dins de la formació reglada tradicional per la seva naturalesa intangible i la dificultat de mesurar-les quantitativament.  

És per aquest motiu que la Unitat de Dinamització Comunitària de la UAB, amb la col·laboració de la Cooperativa Tàndem Social i la Fundació Marianao, va posar en marxa un estudi sobre les competències transversals que l’alumnat de la Universitat adquireix amb la pràctica participativa. L’objectiu de l’estudi ha estat identificar les tasques desenvolupades en la pràctica participativa i analitzar així les competències apreses en el seu desenvolupament. Això permetria assentar les bases per a un futur procés d’avaluació i reconeixement d’aquestes competències dins de la formació reglada.  

Per tal d’evidenciar que l’adquisició de competències va directament lligada amb el desenvolupament de tasques o la pràctica participativa s’ha utilitzat una metodologia eficaç i pràctica. Diversos estudiants van ser seleccionats per participar en dues sessions de grups de discussió i es van dividir segons el tipus d’activitats participatives que portaven a terme. La finalitat d’aquestes sessions era conèixer les funcions que havien desenvolupat i relacionar-les amb les competències que devien haver adquirit.  

Aquestes dues sessions participatives van permetre validar la relació i interiorització de diferents competències transversals a través de la pràctica participativa i el desenvolupament de rols en associacions, col·lectius, tasques de representació o activitats dins de la Universitat. Tot seguit, es va demanar la col·laboració de tot l’alumnat per participar en una enquesta que serviria per complementar les dades de l’estudi.  

Una persona delegada de grup acadèmic, per exemple, ha de saber comunicar-se i fer servir un registre adequat quan parla amb el professorat, els seus companys o el deganat de la facultat. Quan duu a terme les seves tasques, sense adonar-se’n, crea sistemes per automatitzar la feina i aprèn a utilitzar un programari concret. A l’hora de votar una decisió a classe aprèn a liderar la conversa i organitzar els seus companys. Aquestes competències, entre moltes d’altres, són d’un valor extraordinari tant per a la vida professional com per a la personal. 

La presentació de l’informe tindrà lloc aquest dimecres, 14 de desembre, de 13.30 a 15 h, a la Sala Teatre de la UAB. Tota la comunitat universitària està convidada a l’acte.

La sessió serà també transmesa en directe des d'aquest enllaç.

Dins de