Vés al contingut principal

"Encara hi ha gent que no sap que estem en una situació greu de sequera"

21 abr. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El director de l’Agència Catalana d’Aigua, Samuel Reyes, reclama un debat polític sobre com abordar el tipus de creixement que vol Catalunya davant la sequera. Ho ha fet en la xerrada de cloenda de la Setmana Saludable i Sostenible que ha tingut lloc el divendres, 21 d'abril, a l'Escola de Postgrau. Ha exposat com funciona la gestió de l’aigua a Catalunya i ha posat sobre la taula els reptes als quals s’enfronta la societat davant d’aquesta escassetat.

CloendaSetmanaSISDirectorACA

El director general de l’Agència Catalana d’Aigua (ACA), Samuel Reyes, ha participat el divendres, 21 d’abril, a la cloenda de la XIII Setmana Saludable i Sostenible, que ha tingut lloc al campus de la UAB des del 17 al 21 d’abril, amb moltes activitats relacionades amb la sostenibilitat i la salut al llarg de tota la setmana.

Reyes ha estat presentat per la vicerectora de Campus i Sostenibilitat, Carme Miralles, i la directora de l’Oficina de Sostenibilitat de la UAB, Alba Cabañas.

En la conferència «L’actual situació de sequera: urgència, complexitat i resiliència», a l’Escola de Postgrau de la UAB, ha explicat com es gestiona l’aigua a Catalunya, ha donat algunes dades i ha posat sobre la taula algunes preguntes per a la reflexió davant la sequera i la situació d’emergència.

Necessitats que es contraposen

Ha alertat que “encara hi ha gent que no sap la greu situació de sequera en la qual ens trobem” i ha assenyalat que gestionar la sequera és un repte complicat perquè hi intervenen molts agents i perquè hi ha moltes necessitats que es contraposen, com ara l’agricultura, el turisme o la biodiversitat, entre d’altres.

Ha destacat la importància de l’estalvi en l’ús d’aigua a tots els nivells. “A les llars és fonamental estalviar-la, només que cada llar n’estalviés, això ja repercutiria, atès que no caldria utilitzar tant l’aigua de la vintena d’embassaments que té Catalunya, que ara mateix estan sota mínims”. Cal buscar fórmules per controlar els nivells de consum, que ajudaria a ser-ne més conscient.

Ha explicat que s’ha millorat molt en la gestió de l’aigua respecte fa uns anys gràcies a l’anàlisi de dades. "Des de principis del 2020 no plou prou, raó per la qual des de l’ACA ja vam començar a actuar; la sequera ja fa temps que hi és", ha dit.

Ha mostrat l’impuls que s’està fent a l’aigua regenerada, amb dades des del 2005. La més alta ha estat l’any passat, quan es van produir 68,8 quilòmetres cúbics d’aigua regenerada, la majoria destinada a usos agraris. I ha afegit que s’han previst construir 25 noves plantes a llocs com Valls, Reus o Figueres.

En la part final de la seva intervenció ha assenyalat que “cal que es faci un debat gran, al Parlament, per plantejar què fem davant la sequera general”. El director de l'ACA es pregunta si cal utilitzar la tecnologia i tots els recursos econòmics possibles, al màxim, per fer instal·lacions que permetin continuant tenint aigua (dessaladores, plantes regeneradores, etc.) o bé si cal replantejar el tipus de creixement que volem. “A zones com Abu Dhabi fan ciutats del no-res, amb tecnologia i diners ho poden fer. Però és això el que volem?”, s’ha preguntat.

En acabar, els assistents li han fet preguntes i s'ha generat un debat molt interessant d'un tema cabdal com és la gestió de l'aigua i la sequera, que afecta, a tots els nivells, a tota la ciutadania.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Energia neta i assequible