Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

En marxa un projecte europeu per dissenyar escenaris d'aprenentatge universitari més flexibles

07 set. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

«Learning design for flexible education (FLeD)» és un projecte Erasmus+ que coordinen investigadores de la UAB i en què participen sis universitats amb l’objectiu de crear eines que guiïn el professorat universitari en el disseny d’escenaris d’aprenentatge més flexibles, inclusius i eficaços en contextos mediats digitalment.

FLeD Project Team

A més de la UAB, el consorci que duu a terme el projecte està format per les universitats de Trento (Itàlia), Aberta (Portugal), Stavanger (Noruega), St Kliment Ohridski (Bulgària) i Pompeu Fabra (Catalunya). Per part de la UAB hi participen les investigadores del Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social Ingrid Noguera (investigadora principal), Laura Arnau i Paloma Valdivia, així com els doctorands Paloma Sepúlveda i Alfred Ituen i la investigadora postdoctoral Clàudia Parets.

El projecte FLeD té per objecte guiar el professorat universitari en el disseny d'escenaris d'aprenentatge flexibles i eficaços. Partint de la metodologia de l'aula invertida, l’equip d’expertes està creant patrons de disseny i una eina digital per a la presa de decisions pedagògiques que acompanyi el professorat en la flexibilització de l'educació superior.

«La inquietud per l’objecte d’estudi del projecte neix durant la pandèmia de la covid-19 arran d'una recerca interna del Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social. Es va evidenciar que la competència digital del professorat ha evolucionat indiscutiblement durant i després de la pandèmia, i el disseny de l'aprenentatge s'ha tornat més complex. Hi ha una llacuna en l'aprenentatge eficaç en contextos mediats digitalment», explica Ingrid Noguera.

 El projecte proposa una gestió i organització de treball innovadora i distribuïda, basada en mètodes àgils i de pensament de disseny. En primer lloc es generaran i validaran iterativament recursos per orientar el disseny de l'aprenentatge invertit amb una aproximació inclusiva i digital. En segon lloc es desenvoluparà una eina digital per a la presa de decisions en el disseny d'escenaris d'aula invertida presencials, virtuals i mixtos. Finalment, les activitats de difusió inclouran publicacions, esdeveniments i formació virtual per difondre el coneixement i productes desenvolupats sobre l'educació flexible eficaç a un públic ampli. Tant el procés de treball com la formació virtual es desenvoluparan en una atmosfera lúdica.

El producte final del projecte serà un patró basat en l'aula invertida amb bastides de suport per guiar cap a una educació flexible, digital i inclusiva; una experiència de disseny d'aprenentatge lúdica i col·laborativa a través de l'eina digital FLeD per a la presa de decisions; un espai sostenible de formació virtual, recursos oberts per sustentar la pràctica i la teoria de l'aprenentatge invertit eficaç i una xarxa d'experts en aprenentatge flexible.

El projecte FLeD ha estat concedit en el marc de la convocatòria 2022-2025 KA220-HED - Cooperation partnerships in higher education, dins del Programa Erasmus+.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Educació de qualitat

Dins de