Vés al contingut principal

"Els homes que volem ser": la UAB posa en marxa l'Espai de Treball de la Masculinitat

30 oct. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB posa en marxa un servei d'acompanyament adreçat a homes que vulguin repensar la seva manera de relacionar-se des d'una perspectiva no sexista. L'Espai de Treball de la Masculinitat de la UAB és una iniciativa de l'Observatori per a la Igualtat de la Universitat en col·laboració amb l'associació Conexus i va acompanyada de la campanya comunicativa "Els homes que volem ser", adreçada al conjunt de la comunitat universitària. Compta amb el finançament del fons 2023 del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere.

La UAB posa en marxa l'Espai de Treball de la Masculinitat

Aquesta iniciativa ha estat presentada avui en un acte al Rectorat que ha comptat amb les intervencions del rector de la UAB, Javier Lafuente, i el fundador i president de l'Associació Conexus, Oriol Ginés. Lafuente ha manifestat que "assolir aquesta nova masculinitat és un repte a llarg termini i no gaire senzill", ja que "es tracta d'un canvi estructural que afecta tota la societat". Alhora, ha declarat que "un bon inici és preguntar-se què puc fer jo com a home per ajudar al canvi".

Ginés, que és psicoterapeuta i ha treballat en atenció a homes, dones i infància víctimes de violència, ha explicat que "la violència masclista no és només la que pateixen les dones pel fet de ser dones, sinó també la violència que exerceixen el homes per fer-se homes, en un procés individual de construcció d'identitat masculina".

Per la seva banda, la secretària general de la UAB, Esther Zapater, responsable de les polítiques d'igualtat de la Universitat i present també a l'acte, ha destacat en declaracions als mitjans de comunicació que aquesta és una iniciativa sorgida "dels homes de la comunitat universitària" que vol "detectar les conseqüències d'un determinat model masculinitat en les relacions" i "treballar en una idea de masculinitat curadora".

Formació, atenció i sensibilització

L'Espai de Treball de la Masculinitat es posa en marxa des d'ara fins al desembre com a prova pilot i està previst de donar-hi continuïtat al llarg del 2024. Oferirà formació i atenció individualitzada per a l'alumnat i personal de la institució, impulsarà un grup d'homes contra les violències masclistes i durà a termes campanyes i xerrades de sensibilització sobre el tema.
Així, la campanya "Els homes que volem ser" promou la voluntat de canvi cap a unes relacions de gènere diferents des de la pròpia subjectivitat i, per tant, no imposada. Parla de treball de la masculinitat amb la idea de motivar canvis en la conducta individual a través de la responsabilització conscient, tot adreçant-se a un espectre molt ampli de persones. Per això, evita assenyalar els homes com a violents, intentant evitar el rebuig que això pot provocar, i fuig de la patologització que suposa l'ús de conceptes com tractament.

A més, l'Espai de Treball de la Masculinitat dota la UAB d'un instrument més al qual recórrer per transformar les pràctiques i comportaments sexistes. La UAB té una política de tolerància zero davant de les actituds masclistes que es vehicula a través del Protocol per prevenir i actuar contra l'assetjament sexual, l'assetjament per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i la violència masclista, impulsat l'any 2016 i actualitzat el desembre de 2022 amb canvis en els procediments per agilitar el procés i garantir-ne l'eficiència evitant la revictimització, i posant èmfasi en l'acompanyament de les víctimes així com en els mecanismes de reparació.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar