Vés al contingut principal

El professor Jaume Ayats, nomenat membre del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts

14 feb. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El professor d'etnomusicologia de la UAB, Jaume Ayats i Abeyà, ha estat nomenat pel Parlament de Catalunya membre del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), organ que s'encarrega de la política de suport a la creació artística i cultural i de promoció d'aquesta creació.

Jaume Ayats

El professor d'etnomusicologia, Jaume Ayats i Abeyà, ha estat nomenat pel Parlament de Catalunya, com un dels set membres del ple del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA),  per un termini de cinc anys. Juntament amb ell, s'ha escollit a la periodista i crítica cultural, Tania Adam, en substitució d’Edmon Colomer i Miriam Porté, que van deixar els seus càrrecs per motius professionals. Les candidatures dels nous consellers dels CoNCA, presentades a proposta del president de la Generalitat de Catalunya, han estat aprovades per majoria absoluta de la cambra.

Jaume Ayats i Abeyà és músic i professor d'etnomusicologia a la UAB. Doctor en Història de l'Art (especialitat de musicologia) per la Universitat Autònoma, llicenciat en Filologia Catalana per la UB, i professor de violí pel Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona. Ha estat director del Museu de la Música de Barcelona entre el 2012 i el 2020.

També ha realitzat estudis d'etnomusicologia a l'École des Hautes Études en Sciences Sociales de París. Ha escrit la seva tesi doctoral sobre l'expressió sonora de les multituds en el món urbà europeu i ha investigat la música oral catalana amb el Grup de Recerca Folklòrica d'Osona. Ha treballat com a instrumentista d'orquestra (a l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, i a l'Orquestra Simfònica del Vallès).

Ha comissariat l'exposició Veus de la Mediterrània del Museu de la Mediterrània, i és autor amb Joaquim Rabaseda del documental Veus i sons de la Mediterrània. Dirigeix projectes de recerca dins del grup d'investigació "Les músiques en les societats contemporànies" (MUSC) de la UAB i col·labora en cursos de l'ESMUC. També canta amb el grup La Nova Euterpe.

Del març al juny de 2018 fou professor visitant a la Universitat de Chicago per impartir l'assignatura Catalan Multipart Singing in Modern and Contemporary history: from Religious Brotherhoods to taverns and Choir Societies, mentre ocupa la Càtedra Joan Coromines.

Suport i promoció a la creació artística i cultural

Les funcions del CoNCA són participar en el disseny de la política de suport a la creació artística i cultural i de promoció d'aquesta creació; assessorar el Govern en el conjunt de la política cultural; promoure el diàleg entre el món de la creació dels sectors culturals i artístics i l'Administració de la Generalitat i, si s'escau, exercir la intermediació; avaluar els equipaments culturals i les subvencions públiques en matèria de cultura i creació artística mitjançant un sistema d'auditoria basat en la promoció de la cultura i el seu retorn social; i vetllar per la presència i la protecció de les llengües pròpies de Catalunya i de l'Aran i per la igualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de la creació artística i cultural.

Dins de