Vés al contingut principal

El GEXEL ret homenatge a Mèxic en el 75è aniversari de l'exili de 1939

04 des. 2014
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El 1939, quan la II República s'enfonsava al final de la Guerra Civil, Mèxic va acollir nombrosos exiliats espanyols. Els dies 11 i 12 de desembre, es retrà homenatge al paper jugat aleshores per aquest país en una trobada a la Facultat de Filosofia i Lletres que organitza el Grup d'Estudis de l'Exili Literari.
Homenaje a México y al exilio republicano de 1939. Setenta y cinco años después
Els dies 11 i 12 de desembre, la sala de graus de la Facultat de Filosofia i Lletres acollirà les jornades "Homenaje a México y al exilio republicano de 1939. Setenta y cinco años después". Amb aquesta trobada, el Grup d'Estudis de l'Exili Literari (GEXEL-CEFID) de la UAB vol recordar el paper jugat per Mèxic com a terra d'acollida tot coincidint amb el 75è aniversari de la desfeta de la república espanyola al final de la Guerra Civil: Mèxic va ser, gràcies a la política del president Lázaro Cárdenas, el país que més i millor va ajudar als exiliats espanyols en aquells moments crítics.

En particular, la figura de Gilberto Bosques, cònsol mexicà a Marsella que va ajudar a nombrosos exiliats espanyols a fugir de la persecució feixista, serà recordada a la ponència inaugural, que tindrà lloc el dia 11 a les 10 h i anirà a càrrec de Gérard Malgat, professor de la Université de Paris Ouest Nanterre La Défense i autor del llibre Gilberto Bosques. La diplomacia al servicio de la libertad. París-Marsella (1939-1942). La ponència de Malgat es titularà "Tantos candidatos, tan pocos barcos: Gilberto Bosques y la cuestión de los criterios de migración a México".

Les altres sessions plenàries de les jornades tindran lloc també el dia 11. A les 12,30 h, es projectarà el documental de Lillian Libermann Visa al paraíso; a les 16,45 h, es realitzarà una taula rodona amb Jaume Aulet, Maria Campillo i Lluís Ferran, moderada per Francesc Vilanova; i, a les 18,30 h, l'actor David Bagés oferirà una lectura dramatitzada de textos sobre Mèxic titulada "L'aire més transparent".

A les comunicacions que es presentaran a la resta de sessions de la trobada, es parlarà de temes diversos i d'autors i figures com ara Pere Calders, Juan Rejano, Ceferino R. Avecilla, José Bergamín, Max Aub, María Luisa Algarra, Joaquín Díez-Canedo, Luisa Carnés, Vicente Rojo, María Dolores Arana, Francisco Giner de los Ríos o José de la Colina.

Dins de