Vés al contingut principal

El Claustre aprova el nou pla estratègic de la UAB

27 feb. 2019
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El pla estratègic de la UAB, que marcarà l'actuació de la institució durant la propera dècada, ha estat sotmès a debat i aprovat pel Claustre, òrgan encarregat de discutir les línies generals d'actuació de la Universitat. Ha obtingut 103 vots a favor, vuit en contra i 47 en blanc.
Claustre de la UAB
El Claustre de la UAB va aprovar, en una sessió extraordinària que va tenir lloc el 27 de febrer al Rectorat, el nou pla estratègic de la Universitat, titulat "La UAB del futur. Horitzó 2030". El pla va rebre 103 vots a favor, vuit en contra i 47 en blanc. A partir d'aquí, l'equip de govern elaborarà diferents plans operatius per concretar les properes actuacions.

La rectora de la UAB, Margarita Arboix, va obrir el claustre oferint un informe centrat especialment en el context polític i institucional que afecta l'activitat universitària. En primer lloc, va explicar com incidirà la propera convocatòria d'eleccions legislatives per al 28 d'abril en qüestions com ara l'estatut del professorat, que s'estava discutint entre el govern i la CRUE. Segons la rectora, es tractava d'un "bon projecte" que obria la porta a noves formes de contractació de personal docent i investigador; Arboix va manifestar que, malgrat la conjuntura política, es podrà aprovar algun aspecte del pla referent al personal investigador en formació.

La rectora va parlar també de la iniciativa del Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social per tal d'assegurar per llei la cotització de l'estudiantat en pràctiques. Segons va explicar, el projecte està actualment aturat, i va emfatitzar el fet que el ministeri va implementar aquesta iniciativa sense la participació de les universitats. L'aspecte més preocupant, des del punt de vista de les institucions acadèmiques, és la complexitat de la gestió que implicaria aquesta mesura.

Pel que fa a la Generalitat, Arboix va comentar el projecte de pressupostos per al 2019, que preveuen una nova aportació de 42 milions d'euros per al sistema universitari que, segons la rectora, "mitigaria algun problema" però no representaria un solució significativa als problemes de finançament de les universitats. S'esperen noves aportacions per al sistema de beques de la Generalitat i per a una nova línia de beques salari per concretar.

Arboix va comentar la creació del Pacte Nacional per a la Societat del Coneixement, que serà "l'àmbit principal de discussió de les qüestions referents a finançament, govern i recerca" de les universitats, i es va mostrar partidària d'afavorir la participació dels estudiants. La rectora va recordar també el seu suport, i el de tots els rectors catalans, a la ILP que, per iniciativa d'estudiants, està recollint signatures per assolir una rebaixa de les taxes universitàries.

Un procés participatiu

Seguidament, el vicerector d'Innovació i Projectes Estratègics, Javier Lafuente, juntament amb altres membres del professorat que ha participat en la seva implementació, va presentar el pla estratègic de la UAB per a l'any 2030, fruit d'un procés desenvolupat en dues fases: un diagnòstic general i la definició de la proposta de pla estratègic. El document que es va sotmetre a debat al Claustre és, segons va explicar Lafuente, el resultat d'un any de discussió amb el conjunt de la comunitat universitària que va acumular 864 contribucions.

El document aprovat defineix la missió de la UAB com a "universitat pública que contribueix a la millora de la societat i al desenvolupament econòmic mitjançant una oferta formativa sòlida i amb la generació i la transferència de coneixement". I descriu la visió de la institució com una "universitat pública i catalana" que és  "reconeguda per la seva vocació de servei públic, l'alt compromís amb l'entorn territorial i social, l'elevat grau d'autonomia, flexibilitat, dinamisme i eficàcia de totes les seves activitats i el seu model de gestió saludable i sostenible als campus. Així mateix, és reconeguda internacionalment per la seva contribució a donar resposta als reptes socials des de la innovació i amb un compromís ètic, per l'enfocament interdisciplinari en docència i recerca".

El pla estratègic estableix sis línies estratègiques que abasten els diferents aspectes de l'activitat universitària: l'oferta acadèmica, la transferència de coneixement, la potenciació del campus i del personal i l'alumnat de la UAB, la governança i la projecció internacional. I, a partir d'aquestes línies, es defineix una sèrie d'objectius estratègics i operatius. El document pot ser consultat al web específic del pla etratègic.

Dins de