Vés al contingut principal

Dona de més de 80 anys amb baix nivell educatiu, perfil de la persona gran que més ha patit el confinament

03 ag. 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

S'acaben de publicar les conclusions -que confirmen els resultats preliminars- de l'enquesta online sobre els efectes del confinament en els àmbits cognitiu i psicosocial en les persones més grans de 65 anys, emmarcada en el projecte #GRANRESISTENCIA, que va rebre 2.602 respostes, realitzada per la Fundació Salut i Envelliment UAB.

COVID-19: Persones grans i confinament

En general, les persones grans han afrontat la situació de manera positiva, tot i que els aspectes psicosocials, especialment vinculats a l'estat d'ànim, han estat els més alterats.

L'enquesta “Efectes cognitius i psicosocials del confinament en persones de 65 i més anys” ha estat l’acció amb més repercussió de la iniciativa #GRANRESISTENCIA, impulsada per la Fundació Salut i Envelliment de la Universitat Autònoma de Barcelona per tal de posar en valor la capacitat de les persones de 65 anys i més per superar les dificultats associades al confinament prolongat a través dels seus propis testimonis.

Duta a terme durant la fase de confinament més estricta i el primer període de la desescalada (del 21/04/2020 al 10/06/2020), tenia per objectiu avaluar els impactes percebuts per les persones grans a l’esfera cognitiva i psicosocial degut al confinament, tenint en compte les diferències per edat, gènere i nivell educatiu, per detectar les seves necessitats i fer recomanacions ajustades al col·lectiu. De l'anàlisi de les respostes ja s'han pogut extreure conclusions.

Manteniment dels aspectes cognitius

A nivell cognitiu, el 76% dels participants ha considerat que al menys un aspecte, com per exemple l’orientació, la planificació i la rapidesa en realitzar tasques o l’atenció i la concentració, s’ha vist afectat d’alguna manera, tot i que només un 11% es situa en la part alta (“molt” o “bastant”). Tenir més de 80 anys i una educació elemental són factors de risc per patir-los, així com ser dona en el cas de la memòria. La situació de convivència no sembla ser un factor rellevant.

El sentit de l’humor contra l’ansietat, la soledat o la tristesa

Dels aspectes psicosocials, els problemes de l’estat d’ànim són els que més persones han afectat en aquest període de confinament. El 83% dels participants ha referit tenir-ne freqüentment, ja fos d’ansietat, soledat o tristesa, com a conseqüència de les restriccions, o per no poder estar amb els éssers estimats. També han indicat por per la seva salut o per no poder fer front de manera positiva el confinament si s'allargués molt més temps. Ser dona i tenir un baix nivell educatiu són els principals factors de risc per experimentar alguna afectació de l’estat d’ànim.

Tot i així, segons s’extreu dels resultats, en general, les persones grans han afrontat la situació de manera positiva, amb ganes d’estar al dia sobre l’epidèmia, col·laborar amb altres persones i utilitzant el sentit de l’humor per fer front a la situació: un 70% dels participants ha manifestat fer-ne ús per adaptar-s’hi.

La solitud, el gran enemic

El perfil de convivència, especialment viure sol/a, és el principal factor de risc en les persones que han indicat haver experimentat solitud, juntament amb un baix nivell educatiu, ser dona i més gran de 80 anys. La probabilitat de gaudir de contacte amb altres persones que no siguin familiars augmenta en els participants que tenen estudis universitaris i en el col·lectiu de persones menors de 75 anys.

Metodologia i resultats

El qüestionari online va ser difós a través de xarxes socials i la participació va ser voluntària, anònima i confidencial. Van contestar l’enquesta 2.602 persones, de les que s’han analitzat les dades de 2.010 respostes de participants de 65 anys o més que refereixen viure a Catalunya. Aquesta acció de la Fundació Salut i Envelliment UAB ha estat dirigida per les investigadores Sara Domènech i Laura Coll, i l’anàlisi general de resultats ha estat elaborat per Xavier Rojano.

Resum complet dels resultats de l'enquesta

Un projecte dirigit a tota la societat

La iniciativa #GRANRESISTENCIA ha estat impulsada per la Fundació Salut i Envelliment davant de la magnitud de la crisi sanitària per la COVID-19 i l’allargament esdevingut del període del confinament.

A més de l’enquesta, per obtenir la informació que serveixi de base per la configuració de programes d’intervenció social, s’ha endegat un seguit d’accions: una campanya per recopilar testimonis orals de persones grans que comparteixin les seves estratègies d’afrontament en aspectes diversos, un estudi qualitatiu de caire sociològic sobre les vivències del confinament a través d’entrevistes telefòniques a persones grans, un document breu de revisió de l’evidència científica sobre els impactes del confinament en les persones grans i una sèrie de vídeos amb recomanacions per cobrir aspectes com el benestar emocional i cognitiu.

Per aplegar totes les accions de #GRANRESISTENCIA i facilitar la consulta de documents, vídeos i altres a les persones interessades s'ha habilitat un espai propi dins la web de la Fundació Salut i Envelliment:

ESPAI #GRANRESISTENCIA

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible