Descobreixen una molècula que inhibeix la replicació de l’ADN dels bacteris

23 març 2015
Investigadors de la UAB, l’VHIR i l’IBEC han identificat una molècula amb potencial com a agent antibacterià. L’estudi s’ha publicat a la revista PLOS ONE.
bacteris PLOS ONE Esther Julian
Un estudi dut a terme per investigadors del grup de recerca de Micobacteris del Departament de Genètica i Microbiologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i de l’Institut de Recerca de l’Hospital de la Vall d’Hebron (VHIR), publicat a la revista PLOS ONE, descriu una nova molècula que té potencial per ser un nou concepte d’agent antibacterià, ja que actua específicament en un enzim bacterià que inhibeix la seva reproducció. La troballa és d’importància rellevant atès que, segons un estudi realitzat per l’Agència Europea de Medicaments, a més d’una creixent resistència als agents existents, hi ha falta de nous antibiòtics en desenvolupament.

La nova molècula, coneguda com M-HA, inhibeix l’enzim essencial per a la replicació i la reparació de l’ADN dels bacteris, la ribonucleótido reductasa (RNR) i, a més, mostra una baixa toxicitat en cèl·lules eucariotes (com les humanes), la qual cosa anuncia una gran millora pel que fa als fàrmacs existents inhibidors de RNR, que són els que s’utilitzen principalment contra el càncer o els virus que són massa tòxics per a ser utilitzats com antibacterians.

Els antibiòtics són essencials en tots els sistemes de salut. Els èxits de la medicina moderna que avui ens semblen tan habituals; com l’augment de la seguretat en els parts, el tractament dels nadons prematurs, les cirurgies, el tractament de la pneumònia, els trasplantaments d’òrgans i la quimioteràpia contra el càncer, no serien possibles sense els antibiòtics. La resistència als antibiòtics és un problema de salut global. Anualment moren 50000 pacients per infeccions per bacteris multiresistents a Europa i els Estats Units.