Vés al contingut principal

David Jou, doctor ´honoris causa´ per la Universitat de Girona

04 des. 2014
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El catedràtic de Física de la Matèria Condensada del Departament de Física de la UAB, David Jou, serà investit doctor ‘honoris causa’ a l’Aula Magna de la UdG el 10 de desembre. Elena Roget i Xavier Casamitjana, professors del Departament de Física de la UdG, actuaran com a padrins del doctorand.
David Jou
El Consell de Govern de la Universitat de Girona (UdG) va aprovar el proppassat mes de març atorgar el títol doctor ‘honoris causa’ al professor David Jou. El Departament de Física de la UdG va destacar l’excel·lència de David Jou en terrenys aparentment tan dispars com el de la ciència, la poesia i la divulgació científica; així com el fet que ha treballat "per construir ponts entre la ciència, l'humanisme i la religió i ha demostrat estar compromès amb el país i la cultura catalana". Jou rebrà el guardó el proper dimecres, 10 de desembre, en una cerimònia a l’Aula Magna de la UdG. Elena Roget i Xavier Casamitjana, professors del Departament de Física de la UdG, actuaran com a padrins del doctorand.

David Jou (Sitges 1953), físic, poeta i divulgador científic, és catedràtic de Física de la Matèria Condensada a la UAB i s’ha especialitzat en termodinàmica dels processos irreversibles i mecànica estadística de sistemes lluny de l’equilibri. En aquests camps, i altres d’afins, ha publicat uns dos-cents articles en revistes científiques internacionals. Pel que fa a la seva obra poètica, està recollida en una quinzena de títols.

Com a assagista i divulgador científic, els seus articles i llibres han contribuït enormement a estendre el coneixement científic i a promoure la reflexió sobre les seves implicacions ètiques i culturals. Tracten de temes tan dispars com la història i els avenços de la física, les relacions entre ciència, art i espiritualitat, les semblances entre la cosmologia de l’Univers i el cervell humà, entre d’altres. Jou aborda temes científics i teològics i reflexiona sobre qüestions socials relacionades amb la globalització, els problemes ambientals o la pèrdua de la diversitat.

Els seus vincles amb la Universitat de Girona es remunten al 1983, quan va tenir un paper decisiu en la creació del Grup de Física Ambiental, perquè va dirigir o assessorar les tesis doctorals en què treballaven els professors d’aquest camp que aleshores començaven la seva carrera docent i investigadora a la UdG. A més, ha visitat de manera regular la UdG, com a membre de tribunals acadèmics o per impartir-hi seminaris, i ha contribuït a la consolidació del Grup de Física Ambiental i del Grup de Sistemes Complexos, del Departament de Física.

A la ciutat de Girona, a més, ha col·laborat amb la Casa de Cultura, el Bisbat, el Centre Cultural La Mercè, el Centre Cristià dels Universitaris i l’Institut de Teologia, entre altres entitats i associacions.

Dins de