Vés al contingut principal

Col·laboració Generalitat-UAB sobre el patrimoni documental català

20 nov. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, i el rector de la UAB, Ferran Sancho, han signat un conveni marc per fomentar l'accés, recuperació, recerca i difusió del patrimoni documental català, a través del Servei de Biblioteques i arxius històrics i del servei cientificotècnic de la Universitat SIBHIL·LA.
La Generalitat i la UAB col·laboren per fomentar la recuperació i la difusió del patrimoni documenta
Borja de Riquer, director de SIBHIL·LA, conversa amb Ferran Mascarell, conseller de Cultura, i Ferran Sancho, rector de la UAB, durant l'acte de signatura de l'acord.
L'acord té com a objectiu fomentar l’accés, recuperació, recerca i difusió de tot tipus de fons i col·leccions que integren el patrimoni documental i bibliogràfic català i permetrà establir mecanismes de col·laboració entre el Servei de Biblioteques i els arxius històrics de la Generalitat de Catalunya -com l’Arxiu Nacional de Catalunya i la Xarxa d’Arxius Comarcals- i el servei cientificotècnic de la Universitat SIBHIL·LA (Servei d’Informació Bibliogràfica i de Documentació d’Història, Llengua, Literatura i Art de Catalunya).

La col·laboració preveu aprofitar els recursos comuns d’ambdues institucions i la cooperació activa en matèria de gestió, preservació i difusió del patrimoni documental català per posar-lo al servei dels ciutadans i investigadors en general, així com també dels usuaris i el personal de les biblioteques, museus i arxius de Catalunya.

El servei cientificotècnic de la Universitat col·laborarà en l’elaboració de nous materials i recursos d’informació enfocats a les necessitats específiques del món cultural, educatiu i d’investigació, i assessorarà al Departament de Cultura, a través de la Subdirecció General d’Arxius i Museus en l’elaboració de llenguatges documentals i terminologia especialitzada, per potenciar-los.

L’acte de l’acord, celebrat al Palau Marc de Barcelona, ha comptat amb la presència de Joan Carbonell, degà de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB, Borja de Riquer, director de SIBHIL·LA i responsable del FONSHL, un dels projectes integrats en el servei; així com de Maria Campillo, codirectora de TRACES, altre dels principals projectes del servei científicotècnic.

El fons documental SIBHIL·LA

La UAB va crear SIBHIL·LA l’any 2012 amb la voluntat de donar visibilitat al fons documental bibliogràfic més complet sobre la història i l’art de Catalunya i sobre la llengua i la literatura catalanes. Aplega tres projectes d’especial rellevància, com són el FONSHL, base de dades sobre bibliografia d’història local de Catalunya, la base de dades TRACES, que recull la informació relacionada amb la llengua i la literatura catalanes, ambdues creades l’any 1987, i la base de dades IFMuC, iniciada l’any 2001, que recull la informació catalogràfica i digital de fons musicals catalans i que es va incorporar a SIBHIL·LA l’any 2014.

Aquest servei vol ser una eina clau de transferència del coneixement en les disciplines humanístiques, respondre a les necessitats del món cultural educatiu i investigador actual, i fer-se present dins els circuits de la producció científica nacional i internacional. En aquest sentit, SIBHIL·LA dóna servei tant a investigadors de la UAB com a altres usuaris externs, ja siguin entitats públiques o privades, per tal de dur a terme treballs de recerca o de transferència tecnològica dins del camp de les humanitats.

Dins de