Vés al contingut principal

Celebrat l'acte institucional del Dia Internacional de les Dones Treballadores

04 març 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
La jornada institucional per celebrar el Dia Internacional de les Dones Treballadores a la UAB ha tingut lloc el 5 de març, al Rectorat, coincidint amb el quinzè aniversari de l'Observatori per la Igualtat. En l'acte, s'ha homenatjat la responsable tècnica de l'Observatori, Laura Duarte, i a continuació s'ha fet una taula rodona.
LauraDuarteHomenatge
Durant la jornada institucional, s'ha fet una taula rodona amb la presència de totes les directores de l'Observatori per la Igualtat de la UAB, que ha moderat el rector que impulsà aquest organ, Lluís Ferrer.
El 5 de març, la sala d'actes del Rectorat ha acollit la jornada institucional amb motiu del Dia Internacional de les Dones Treballadores. L'ha presidit la rectora de la UAB, Margarita Arboix; la vicerectora d'Alumnat i d'Ocupabilitat, Sara Moreno; i la directora de l'Observatori per a la Igualtat, Maria Prats.

La rectora s’ha mostrat orgullosa de tenir l’Observatori, “el primer de tot l’Estat espanyol”. La vicerectora, per la seva banda, ha explicat les tres línies bàsiques que volen treballar per  impulsar la universitat feminista: “fer polítiques de gènere a la UAB perquè encara persisteixen les desigualtats, pensar quin paper han de jugar les universitats en relació als moviments socials i el reconeixement”. Sara Moreno també ha presentat el IV Pla d'acció per a la Igualtat de gènere a la UAB per la curs 2019-2023, que s'ha lliurat a l'entrada a tots els assistents. "Aquest pla conté cinc línies estratègiques d'acció fonamentals", ha dit la vicerectora.

Maria Prats ha presentat les línies de treball de l'Observatori i, tot seguit, com és tradicional en la celebració institucional del 8 de març, s'ha fet un homenatge a una figura de la UAB per la seva trajectòria i contribució, que enguany ha estat Laura Duarte Campderrós, responsable tècnica de l'Observatori. Duarte ha estat presentada per Maribel Ponferrada, tècnica també de l'Observatori, i s'ha projectat un vídeo sobre l'homenatjada, que ha rebut una distinció a mans de la rectora abans de prendre la paraula.

A la segona part de l'acte, una taula rodona ha reunit María Jesús Izquierdo, Carolina Gala, Montserrat Rifà i Joana Gallego, totes elles directores anteriors de l'Observatori, que han reflexionat sobre la importància de tenir un centre com l’Observatori i quines recomanacions s’han de tenir en compte de cara al futur. Ha moderat el debat el professor Lluís Ferrer, el qual fou rector de la UAB en el moment en el que es va impulsar l'Observatori.

15 anys de l'Observatori per a la Igualtat de la UAB
L'Observatori per a la Igualtat de la UAB es dedica "principalment a l'anàlisi de les desigualtats a l'educació superior, concretament a l'estudi i la diagnosi del sexisme i les desigualtats per discapacitat, des d'una perspectiva interseccional". S'ocupa de sensibilitzar sobre les diferents formes de desigualtat i discriminació al conjunt de la comunitat universitària i implementar polítiques d'igualtat. Va iniciar la seva activitat l'any 2005, tot centrant-se en l'àmbit de la desigualtat entre dones i homes.

El 2008, va ampliar el seu camp d'actuació a tots els col·lectius que es puguin veure sotmesos a condicions desfavorables per raó de discapacitat i situació econòmica o social. Entre altres tasques de formació, divulgació i recerca, l'Observatori ha elaborat, al llarg d'aquests anys, diversos plans d'igualtat i de discapacitat per establir mesures o accions amb l'objectiu de millorar la situació dels col·lectius que es poden veure desfavorits.

Manifest de la Comissió Dones i Ciència del CIC
Un any més, amb motiu del Dia Internacional de les Dones que se celebra el proper 8 de març, la Comissió Dones i Ciència del CIC ha fet un manifest, en el qual vol expressar de manera unitària el seu compromís, com a sistema universitari i de recerca català, per a seguir treballant per tal que el dret a la igualtat efectiva entre homes i dones sigui una realitat. El podeu llegir aquí: https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/383136/manifest-unitari-comissio-dones-ciencia-del-consell-interuniversitari-catalunya

VÍDEO DE L'ACTE DE LA JORNADA INSTITUCIONAL:https://youtu.be/GuFNXIAUQL8

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible