Vés al contingut principal

Barcelona acollirà la tercera conferència mundial sobre educació superior

29 nov. 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El rector de la UAB i president de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i de la Global University Network for Innovation (GUNi), Javier Lafuente, ha participat en la presentació de la Conferència Mundial d'Educació Superior de la UNESCO 2022, que tindrà lloc a Barcelona del 18 al 20 de maig de l'any vinent, sota el lema "Reinventant l'educació superior per a un futur sostenible". La cita busca contribuir a la millora de les organitzacions i els sistemes d'educació superior sota l'enfocament dels drets humans i l'agenda 2030 per al desenvolupament sostenible i la seva promesa de no deixar ningú enrere.

Barcelona acollirà la tercera conferència mundial sobre educació superior

Quin impacte ha tingut la pandèmia de la COVID-19 a l'educació superior? Com garantir una educació superior inclusiva i amb programes rellevants i de qualitat? Com es pot fomentar la mobilitat acadèmica a nivell mundial? Com poden contribuir les institucions d'educació superior a la consecució de l'Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible? Aquests i altres temes centraran els treballs de la conferència mundial, que ha estat presentada al Paranimf de la Universitat de Barcelona en un acte organitzat per la UNESCO, el govern espanyol, la Generalitat, la Diputació de Barcelona, ​​l'Ajuntament de Barcelona i l'ACUP com a associació que ostenta actualment la presidència i la secretaria tècnica de la GUNi.

En la seva intevenció, Lafuente ha emfatitzat que aquesta serà la primera vegada que el congrés es realitzarà fora de la ciutat de París i ha agraït a les institucions representades a l'acte el suport donat perquè Barcelona pugui acollir-ne aquesta tercera edició. El rector ha subratllat també l'alineament dels valors promoguts per GUNi i els que representa UNESCO, així com el paper de les institucions universitàries enfront a reptes globals com el canvi climàtic, les desigualtats socials o les amenaces contra la democràcia.

Per la seva banda, el ministre d'Universitats, Manuel Castells, ha declarat: "És un honor per a Espanya acollir aquesta conferència en aquest moment crucial per fomentar el diàleg mundial sobre l'educació superior, un diàleg al qual estan convidades totes les veus i del qual sorgiran idees i compromisos que marcaran la vida universitària de les properes generacions d'estudiants".

I Stefania Giannini, subdirectora general d'Educació de la UNESCO, ha manifestat: "Del que es tracta és de redissenyar l'agenda de l'educació superior per als propers deu anys, escrivint un nou full de ruta que en faci un lloc inclusiu i divers que respongui millor a les necessitats del desenvolupament i del mercat laboral actual".

La conferència CMES2022 pretén trencar amb els models tradicionals d'educació superior i obrir les portes a noves concepcions innovadores, creatives i visionàries que no només serveixin a les actuals agendes de desenvolupament sostenible, sinó que també aplanin el camí per a futures comunitats d'aprenentatge que superin les barreres, parlin a tots i a totes i siguin inclusives amb tots els estudiants al llarg de la vida.

Els temes principals de la conferència seran l'impacte de la COVID-19, l'educació superior i els objectius de desenvolupament sostenible, la inclusió, la qualitat i la rellevància dels programes, la mobilitat acadèmica, la governança, el finançament, la producció de dades i coneixements, la cooperació internacional i els futurs de l'educació superior.

La cita donarà veu a tots els actors de la vida acadèmica, inclosos professors, investigadors, administradors, empresaris, joves, responsables polítics i líders socials. La conferència inclourà també esdeveniments paral·lels, reunions informals i exposicions (tecnologia, innovació, bones pràctiques, art, ciència, cultura) per ampliar les oportunitats d'aprenentatge i intercanvi entre els participants.

La conferència compta també com a socis al Consell Internacional de la Ciència (ISC), l'Associació Internacional d'Universitats (IAU), l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OECD) i el Programa UNITWIN i de Càtedres UNESCO.

Conferència mundial d'educació superior 2022 de la UNESCO

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible