Vés al contingut principal

Alerten de l’impacte de la crisi hipotecària en la salut mental

17 juny 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
L’informe sobre emergència habitacional a Catalunya, realitzat amb participació d’investigadors del Grup EMIGRA, indica que el 88% de la població afectada pels desnonaments pateix una mala salut mental.
Alerten de l’impacte de la crisi hipotecària en la salut mental
Istockphoto. @JenAphotographer
L’estudi “Emergència habitacional i dret a l’habitatge a Catalunya. Impactes en el dret a la salut i en els drets dels infants de la crisi hipotecària” ha estat realitzat per l’Observatori de Drets Econòmics Socials i Culturals (DESC) i la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH), amb la col·laboració del projecte europeu de recerca SOPHIE sobre l’impacte de les polítiques estructurals en les desigualtats en salut i el grup de recerca EMIGRA (CER-Migracions) de la UAB.

L’informe ha analitzat la problemàtica que pateixen a Catalunya les persones amb dificultats per fer front a l’hipoteca, a partir de l’anàlisi de més de 900 enquestes realitzades a persones que van contactar amb la PAH a finals de 2014. Tot i no tenir caràcter exhaustiu, la mostra ha permès detectar patrons comuns.

Els resultats obtinguts són alarmants, destaca l’informe, atès que l’emergència habitacional que pateix Catalunya està afectant no només el dret a l’habitatge, sinó també d’altres drets fonamentals com el dret a la salut de tots els membres que integren la llar, menors d’edat inclosos. Per exemple, el 70% dels nens i nenes fills d’afectats per la hipoteca enquestats han estat tristos alguna vegada durant l’última setmana davant el 10% de la població infantil catalana; i el 88% enquestats pateixen mala salut mental, davant del 13% del global de Catalunya.

L’informe mostra també que la probabilitat de patir  mala salut física es triplica en les persones afectades: un 40% dels homes afectats enquestats declara tenir mala salut (enfront el 15% en el global dels homes catalans) i un 57% de les dones (enfront del 19%).

Pel que fa als infants, les dades mostren que els problemes relacionats amb la hipoteca també estarien augmentant el risc de patir mala salut: gairebé el 18% dels nens i el 13% de les nenes davant del 5% i el 3% de la població infantil de Catalunya.

El problema  té també una greu incidència en el rendiment escolar dels nens i nenes afectats: només un 14% i un 19%, respectivament, declaren que l’escola els va molt bé, en comparació amb el 50% dels infants catalans.

“Davant d’aquest drama social, iniciatives com la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) contra els desnonaments i la pobresa energètica, actualment en tràmit al Parlament, prenen més sentit que mai”, indiquen els autors de l’estudi.

Dins de