Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

“No oblidaré mai la reacció positiva de la gent quan estàs oberta a la seva cultura”

22 nov. 2019
null Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Marta Tena, estudiant d’Educació primària ofereix el seu testimoni de l’experiència de fer un voluntariat d’un any a un altre país de la Unió Europea.
Marta Tena
El Cos Europeu de Solidaritat  és una iniciativa de la Comissió Europea que s’encercla dins del marc de l'Estratègia Europea de Joventut 2019-2027 que aprofundeix en l’itinerari educatiu i formatiu de la gent jove. El descobriment de nous horitzons i l’adaptació a altres cultures, mitjançant activitats de voluntariat, possibiliten l’aprofundiment personal i social.

“Fa un any vaig decidir embarcar-me en l’aventura de fer un voluntariat d’un any en un altre país, i qui m’anava a dir que seria la millor experiència de la meva vida… La decisió va ser bastant espontània i el procés va ser tan ràpid que quan em vaig adonar ja estava a Malta.
Malta va ser el meu destí. Vaig tenir la sort de poder col·laborar amb una organització anomenada Centru Tbexbix, situada a la regió de Cottonera, una de les àrees més vulnerables de Malta. Allà, proporcionen suport i activitats per a nens i gent gran basades en el desenvolupament personal i en l’educació neohumanista, on el yoga, l’art, l’esport i la bona alimentació tenen un paper imprescindible. Centru Tbexbix és una organització molt petita amb una estructura molt horitzontal, el que fa ver que des del minut 0 em sentís com a casa, escoltada, pogués participar de manera activa, aportant la meva opinió en cada decisió.

Vaig arribar disposada a donar-ho tot a canvi de res, però les coses no van anar així. Aquest voluntariat m’ha aportat moltíssimes coses, a més d’experiència en l’àmbit professional, també valors i habilitats que són aplicables a la vida i al dia a dia. El fet de conviure i treballar amb 8 persones de 4 països diferents (Alemanya, Itàlia, Rússia i Ucraïna) ha fet que aprengui sobre tolerància, sobre altres cultures, i sobre el que significa viure a la Unió Europea i els privilegis que això suposa.

Una experiència que serveix per la vida i per aprendre una nova cultura
Estar en contacte amb la cultura maltesa em va ajudar a ser més conscient de la meva pròpia cultura i de les diferències i similituds que tenim. Em va semblar imprescindible relacionar-me amb gent d’allà i poder endinsar-me una mica més en les tradicions, la llengua, etc… I una de les coses que mai oblidaré és la reacció positiva de la gent quan estàs oberta a la seva cultura, quan intentes parlar la seva llengua i hi mostres interès.

Vaig aprendre també com el context en el que creixem afecta a la nostra manera de relacionar-nos i entendre la vida, i per consegüent a no jutjar a les persones per com ho fan.
Quan estàs fora de casa, lluny de la teva gent, del teu entorn, tot es magnifica i les relacions que es creen en aquestes circumstàncies tenen una força especial. Les amistats que vaig fer durant el projecte van ser tan pures que tot i estar a l’altre punta del món seguim com si res. No obstant, si hagués de triar, una de les coses més difícils d’aquest projecte és la gent. I és que mai és fàcil haver de dir adéu, deixar anar quan has compartit tant

Dins de