Vés al contingut principal

Un projecte europeu promourà l'interès per la ciència entre els joves per mitjà de les arts escèniques

03 des. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El projecte PERFORM, coordinat per l’ICTA, estudiarà la utilització de mètodes educatius basats en les arts escèniques per motivar als estudiants de secundària i batxillerat envers la ciència. S’emmarca en el programa Horizon 2020 i compta amb una subvenció d’1,9 milions d’euros.
Integrants projecte Perform
L’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB) coordina un projecte d’àmbit europeu que pretén fomentar l’interès dels joves envers la ciència mitjançant la implementació de mètodes educatius basats en les arts escèniques. El consorci PERFORM es desenvolupa en el marc del programa Horizon 2020 de la Comissió Europea i compta amb la participació d’universitats, associacions científiques i educatives així com organitzacions dedicades a la difusió de la ciència d’Espanya, Regne Unit, França i Àustria. El projecte s’impulsa des de l’Observatori de la Difusió de la Ciència de la UAB (ODC-UAB).

Des d´ara i fins al 2018, el projecte treballarà per investigar els efectes de la utilització de mètodes innovadors basats en tècniques escèniques com el teatre, els monòlegs, el clown o els espectacles de carrer en el foment de les motivacions i el compromís dels joves envers la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques a diversos instituts de secundària de Barcelona, París (França) i Bristol (Regne Unit).

Els membres del projecte es van trobar a Barcelona del 16 al 18 de novembre en una sessió inicial en la que es van presentar les diferents propostes d’accions i es van prendre acords sobre la seva implementació. Segons les enquestes més recents de la Comissió Europea (eurobaròmetres), un percentatge considerable dels joves europeus no està interessat en la ciència ni en cursar carreres relacionades perquè perceben el món científic allunyat de la seva realitat quotidiana i consideren que no disposen de les habilitats necessàries per fer front a aquests tipus de coneixement.

Aquestes percepcions negatives desanimen als adolescents a invertir temps i esforços en aprendre sobre la ciència i subestimen el paper que aquesta té a la societat. Per això consideren que “fer front a aquest desafiament d’involucrar els joves en la ciència, la tecnologia, la enginyeria i les matemàtiques mai havia estat tan urgent a Europa” i cal evitar la pèrdua de talent científic i garantir la capacitat d’innovació, l’excel·lència i la competitivitat futures.

El projecte PERFORM, que compta amb una subvenció total de 1,9 milions d’euros, intentarà superar la distància existent entre els joves i la ciència, i trencar el model unidireccional de transferència del coneixement científic. Explorarà un procés educatiu creatiu i participatiu de les matèries científiques mitjançant l’ús de les arts escèniques amb estudiants de secundària,  els seus professors i els investigadors que inicien la seva carrera. La finalitat és que s’involucrin activament en l’experimentació entorn de la ciència i reflexionin sobre el seu propi paper en la interacció entre ciència i societat, i sobre els valors implícits entorn d’una Recerca i Innovació Responsable. PERFORM analitzarà com una aproximació educativa basada en la ciència-art i centrada en l’individu contribueix a fomentar les motivacions dels joves envers l’aprenentatge de la ciència i, alhora enforteix les competències transversals que necessitaran per tal de desenvolupar les seves carreres científiques i laborals i contribuir a una societat del coneixement més democràtica.

Els professors i investigadors rebran formació específica sobre les habilitats comunicatives i educatives necessàries per a dur a implementar aquest procés educatiu.

Dins de