Vés al contingut principal

Tutankamon i jeroglífics: l'egiptologia protagonitza dues xerrades divulgatives a la UAB

08 set. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

En l’últim quadrimestre d’aquest any coincideixen dues efemèrides egiptològiques de gran transcendència: els 200 anys del desxiframent dels jeroglífics i els 100 anys de la descoberta de la tomba de Tutankamon. La UAB, de la mà de l’Institut d’Estudis del Pròxim Orient Antic (IEPOA), se suma a la commemoració d’aquests esdeveniments amb dues xerrades divulgatives d’entrada lliure i gratuïta que tindran lloc, respectivament, el 14 de setembre i el 25 de novembre, de 17 a 19 h, a l’Auditori de la Facultat de Filosofia i Lletres. La Universitat, a més, treballa en l’organització de l’exposició «Més enllà de Tutankamon», que es podrà visitar a partir del novembre a la Sala d’Exposicions de la Biblioteca de Comunicació.

Jeroglífics i Tutankhamon

El 14 de setembre es durà a terme l’acte «Je tiens l’affaire! – Jean-François Champollion. Bicentenari del desxiframent dels jeroglífics egipcis», a càrrec de Josep Cervelló, professor agregat d’egiptologia i director de l’IEPOA. Cervelló parlarà sobre l’apassionada carrera que el descobriment de la pedra Rosetta va provocar entre els estudiosos europeus, especialment de França i Anglaterra, per poder llegir els jeroglífics i com el seu desxiframent va donar lloc al naixement de l’egiptologia com un camp de coneixement especialitzat de les ciències de l’antiguitat. L’acte, que coincideix amb el dia en què dos-cents anys abans Champollion va exclamar la seva cèlebre frase «Je tiens l’affaire!», comprendrà també la participació del grup musical Neteru Ensemble i del rapsode Miquel Santaeulalia.

La xerrada del 25 de novembre, amb el títol «26 de novembre de 1922: Yes, wonderful things! – Howard Carter. Centenari de la descoberta de la tomba de Tutankamon», la impartirà José Lull, professor agregat d’egiptologia de la UAB i membre de l’IEPOA. Lull recorrerà la vida de Howard Carter, els seus treballs a Egipte, els èxits i les desgràcies i la seva encomiable tenacitat i voluntat de ferro a la recerca de la tomba de Tutankamon fins aquell moment màgic del 26 de novembre de 1922, quan després de perforar la segona paret de tancament de la tomba, va poder veure «coses meravelloses».

30 anys d’egiptologia a la UAB

Aquest any es compleix també una efemèride egiptològica de la UAB: els 30 anys de les primeres classes d’egiptologia, en el marc del màster en Estudis Orientals: Egiptologia i Assiriologia, impartit per l’IEPOA. Des del curs 1992-1993, l’egiptologia ha estat present ininterrompudament en la programació de la Universitat, fins culminar en l’actual màster universitari oficial d’Egiptologia, en l’oferta formativa de doctorat, de grau i de postgrau pròpia i en cursos en línia massius i oberts (MOOC).

La UAB és l'única universitat del món de parla hispana amb titulacions o assignatures d’egiptologia a tots els àmbits i nivells de l’educació universitària.

Amb motiu de totes aquestes efemèrides egiptològiques, la Universitat està enllestint l’exposició «Més enllà de Tutankamon», que es podrà visitar del 2 de novembre al 20 de desembre a la Sala d’Exposicions de la Biblioteca de Comunicació. La mostra l’organitza el Vicerectorat de Comunicació i Cultura de la UAB, en col·laboració amb l’Institut d’Estudis del Pròxim Orient Antic, la Facultat de Filosofia i Lletres i el Departament de Ciències de l’Antiguitat i de l’Edat Mitjana.

Dins de