Vés al contingut principal

Noves accions al Líban i Colòmbia per reduir l'estrès posttraumàtic de la infància

18 gen. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Pallassos Sense Fronteres (PSF) i la Unitat de Trauma, Crisis i Conflictes de Barcelona (UTCCB) del Servei de Psicologia i Logopèdia de la Facultat de Psicologia de la UAB tornen a unir esforços per millorar la situació emocional i psicològica de la infància que pateix estrès posttraumàtic sever a Líban i a Colòmbia.

Actuació de Pallassos Sense Fronteres al Líban

El projecte, que porta per nom "Fem Riure, Fem Futur", es basa en la combinació de la teràpia TRTs (Teaching Recovery Technics) i la comicitat dels pallassos. Es considera de vital importància atendre la salut emocional dels nens i nenes que han viscut una situació traumàtica per tal de poder garantir l'aprenentatge escolar i, per tant, assegurar un futur millor. Les accions es duran a terme a la Vall de la Bekaa (Líban) amb nens i nenes refugiats sirians, i a Quibdó (Colòmbia), on s'atendrà nens i nenes afectats pel conflicte armat, refugiats de Veneçuela i infància en situació d'extrema vulnerabilitat.

Aquestes sessions d'acompanyament psicològic es basen en la metodologia TRTs, que són unes tècniques creades per Children and War Foundation l'any 1997, i que tenen per objectiu proporcionar als infants que han patit un trauma greu estratègies per identificar les seves reaccions i poder dominar-les per tal de millorar el seu estat emocional. Així doncs, els nens i nenes rebran primer espectacles de circ a les seves respectives escoles i, pocs dies després, duran a terme l'acompanyament  psicològic amb els mestres, els quals hauran rebut prèviament una formació en TRTs per part dels professionals de la UTCCB.

L'any 2017, totes dues entitats van dur a terme una avaluació d'impacte per evidenciar els resultats positius que oferien aquestes dues teràpies (per si soles i combinades) a l'hora de reduir els efectes de l'estrès posttraumàtic sobre la infància refugiada siriana. Es va demostrar que les actuacions dels PSF (amb i sense les TRTs) tenien un efecte molt positiu envers l'estat d'ànim i les disrupcions conductuals dels nens i nenes. Així com també que els infants que havien assistit als espectacles dels pallassos presentaven millores significatives en la quantitat de símptomes relacionats amb l'estrès posttraumàtic, com l'evitació i els problemes de socialització i de conducta. La combinació de les dues teràpies -TRTs i pallassos- va donar resultats significativament més positius.

Al Líban, les activitats es duran a terme a les escoles de la zona de la Vall de la Bekaa, a l'est del país, molt a prop de la frontera amb Síria. En aquest territori hi viu un gran nombre de persones refugiades que van fugir de la guerra i que ara viuen en una situació d'extrema vulnerabilitat, sense molts dels drets bàsics garantits. La gira d'espectacles de Pallassos Sense Fronteres s'efectuarà del 15 de gener al 4 de febrer i comptarà amb els artistes la Xicana (Anna Montserrat), el Miner (Minervino Montell) i la Cirquet Confetti (Anna Alavedra). Les sessions TRTs es duran a terme del 22 de gener al 20 de febrer a les escoles que coordina la contrapart local, Kayany Foundation. El projecte compta amb el suport econòmic de l'Ajuntament de Barcelona i del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament. Es preveu que la mateixa iniciativa conjunta a Líban es repeteixi dues vegades més, a la primavera i a la tardor de 2022.

A Colòmbia, les accions es duran a terme al municipi de Quibdó. Històricament, el departament del Chocó ha estat un dels més afectats pel conflicte armat i la desigualtat social, amb una forta presència de paramilitars i grups armats. A més, en els darrers anys, s'hi ha afegit l'arribada de refugiats de Veneçuela i, darrerament, l'afectació de la pandèmia. La gira d'espectacles de Pallassos Sense Fronteres s'efectuarà del 21 de gener al 9 de febrer i comptarà amb els artistes Lola Mento (Beatriz Garrido), el Peter Punk (Isaac Rodríguez), el Pau Segalés i l'Antonio Delgado. Les sessions TRTs es duran a terme entre finals de gener i mitjans de març a les escoles que coordina la contrapart local, ACNUR-Colòmbia (Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Refugiats). El projecte també compta amb el suport econòmic de la Fundació Nous Cims. Es preveu que la mateixa iniciativa conjunta a Colòmbia es repeteixi dues vegades més; a la primavera i a la tardor de 2022.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Salut i benestar
  • Reducció de les desigualtats
  • Pau, justícia i institucions sòlides