Vés al contingut principal

Materials i recursos didàctics per millorar l'escolarització dels nens i joves que han patit adversitat primerenca

07 feb. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El projecte «Brighter Future» –coordinat per la UAB, amb la participació d’altres universitats i entitats europees– presenta els resultats finals després de tres anys de recerca, en un congrés que tindrà lloc els dies 9 i 10 de febrer a la Universitat de Santiago de Compostel·la (Galícia). El projecte ha desenvolupat materials i recursos didàctics perquè els docents puguin millorar l’escolarització dels infants adoptats, refugiats, migrants o que viuen sota la tutela de l’Estat.

LogoFinalBrighterFuture

Els resultats del projecte consisteixen en un mòdul formatiu per a professionals de l’educació, format per diversos materials didàctics, i una biblioteca en línia amb informació i recursos.

Els dies 9 i 10 de febrer, a la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat de Santiago de Compostel·la, tindrà lloc el congrés final del projecte Erasmus + «Brighter Future: Innovative tools for developing full potential after early adversity». Organitzat en col·laboració amb l’associació Manaia-Asociación Galega de Adopción e Acollemento, el congrés Transformando la escuela presentarà els resultats i els materials elaborats pel projecte, i debatrà i reflexionaàr sobre aquest tema amb investigadores internacionals, professionals, famílies i persones que han estat en algun moment de la infantesa tutelades per l’Estat.

Els resultats del projecte –que presentarà la seva coordinadora, la professora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Beatriz San Román, del grup de recerca AFIN– consisteixen en un mòdul formatiu per a professionals de l’educació, format per diversos materials didàctics, i una biblioteca en línia amb informació i recursos.

Durant tres anys l’equip internacional del projecte «Brighter Future», coordinat per la UAB, ha treballat per identificar els desafiaments que es plantegen en l’escolarització d’infants i adolescents que han patit diverses formes d’adversitat primerenca i que viuen o han viscut sota la tutela de l’Estat.

Durant el congrés, hi haurà diferents xerrades i debats amb experts europeus que han participat en la investigació. S’abordarà com atendre els joves queer a l’escola, s’explicaran experiències de persones adoptades internacionalment, joves tutelats o nens sirians refugiats a les escoles dels Països Baixos, entre molts altres temes. Hi haurà una taula rodona en què es debatrà sobre les respostes del sistema educatiu a infants i adolescents que viuen sota la tutela de l’Estat, ja sigui en famílies d’acollida o en centres residencials, i també d’aquells que van ser adoptats.

A més d’haver viscut la separació de les figures d’aferrament principals, molts d’aquests infants també han experimentat altres formes d’«adversitat primerenca», com abús, negligència, institucionalització o experiències prenatals negatives (exposició a l’alcohol o altres tòxics). «Aquestes vivències poden impactar negativament en l’adquisició d’habilitats emocionals i relacionals o en els processos cognitius», explica Beatriz San Román, professora del grup de recerca AFIN de la UAB. «És fonamental que el personal docent tingui la informació necessària per interpretar correctament els comportaments i les necessitats d’aquests nens», especifica.

L’equip del projecte «Brighter Future» està format per set entitats i universitats de quatre països –Espanya, Itàlia, els Països Baixos i el Regne Unit–, i finançat per la Comissió Europea. Està integrat per les universitats Autònoma de Barcelona, de Verona (Itàlia) i de Groningen (Països Baixos), a més de l’Ajuntament de Torí (Itàlia), CORA –la Coordinadora d’Associacions d’Adopció i Acolliment (Estat espanyol)–, PaC UK/Family Action (Regne Unit) i Pharos Expertise Center on Health Disparities (Països Baixos).

Una guia per fer front a l’adversitat primerenca

Un dels materials elaborats és el manual De la protección a la inclusión. Durant tres anys els investigadors han recollit informació amb grups de discussió i entrevistes a joves que havien estat al sistema de protecció de la infància, famílies d'acollida, famílies adoptives i docents de primària i secundària dels quatre països participants. El manual recull en 70 pàgines informació útil i recomanacions pràctiques, algunes de les quals ja s’apliquen a diferents centres educatius de l’Estat espanyol.

Els investigadors expliquen al manual que la resposta d’aquests nens a una cura desorganitzada i negligent provoca reaccions com la passivitat o la por. Quan aquests infants ingressen al sistema escolar les estratègies i els recursos que han après per sobreviure poden ser malinterpretats com a «comportaments problemàtics». «Als qui la vida els ha ensenyat que els adults no són de fiar, confiar-hi i acceptar les seves regles i normes pot semblar-los una opció insegura o arriscada», assegura l’equip investigador de «Brighter Future».

Congreso Final BRIGHTER FUTURE (BRIGHTER FUTURE

Dins de