Vés al contingut principal

María Josefa Yzuel rep el Premi Julio Peláez a Pioneres de la Física

23 nov. 2020
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La catedràtica emèrita María Josefa Yzuel ha rebut el Premi Peláez a Pioneres de la Física, la Química i les Matemàtiques, concedit per la Fundació Tatiana Pérez de Guzmán el Bueno, juntament amb la investigadora del CSIC Susana Marcos.

Maria Josefa Yzuel

El jurat de la V Edició del Premi Julio Peláez a les Dones Pioneres de la Física, la Química i les Matemàtiques de la Fundació Tatiana Pérez de Guzmán el Bueno, ha decidit atorgar aquest guardó ex aequo a la catedràtica emèrita del Departament de Física de la UAB María Josefa Yzuel (Jaca, Osca, 1940) i a la professora d'investigació del CSIC Susana Marcos (Salamanca, 1970).

Dues generacions separen aquestes dues investigadores del camp de l'òptica. Susana Marcos considera a Josefa Yzuel com la seva besàvia científica, ja que el seu director de tesi va ser doctorand d'un físic que al seu torn es va formar i va obtenir el seu doctorat sota la direcció de Josefa Yzuel.

Amb aquest reconeixement ex aequo, el V Premi Julio Peláez a Dones Pioneres fa l'ullet al talent de la gent gran, que tant han patit l'impacte de la COVID-19, i a la importància de la investigació per fer front als problemes de salut que amenacen la societat, que es reflecteix en l’aplicació de les premiades a l'òptica mèdica.

La presidenta de l'CSIC, Rosa Menéndez, que va obrir l'acte, va ressaltar la importància de visibilitzar les dones en la Ciència. "És absolutament necessari posar nom i cara a les nostres científiques, perquè hi ha moltes i molt bones. Exemples clars són la Dra. Yzuel i la Dra. Marcos, ambdues reconegudes en aquesta convocatòria i autèntics referents per a les nostres joves i les de futures generacions. Uneixen la força d'uns inicis i la seva continuïtat en el camp de l'òptica, i ambdues desenvolupen una ciència excel·lent que no pot passar desapercebuda. Els Premis juliol Peláez contribueixen cada any a aquesta tasca de visualització i just reconeixement."

A més de les seves excel·lents aportacions en el camp de l'Òptica, i la seva contribució a visibilitzar internacionalment la ciència espanyola, la professora María Josefa Yzuel ha estat pionera en la incorporació de la dona a l'àmbit de la Física al nostre país. Va ser la primera Professora Agregada d'Universitat de Física el 1971, i la primera Catedràtica d'Universitat en l'àrea de l'Òptica el 1982. La seva trajectòria professional ha aplanat el camí i servit de model a moltes investigadores, com Susana Marcos, amb la qual comparteix premi.

"Em vaig emocionar quan vaig tenir la notícia que rebia el premi Julio Peláez a dones pioneres en Física, Química i Matemàtiques. Un premi molt singular que jo voldria dedicar a totes les dones que van començar la seva carrera en la mateixa època que jo i que vam tenir certes dificultats. Agraeixo molt que hi hagi una Fundació amb la sensibilitat d'apreciar la contribució de les dones en la Ciència com a pioneres", assenyala la professora Yzuel.

Susana Marcos destaca per les seves investigacions en òptica aplicada i l'estudi de l'ull humà amb eines procedents de l'astronomia. Ha desenvolupat un simulador que permet als pacients de cataractes i presbícia experimentar el resultat de la implantació de lents intraoculars, cirurgia refractiva o adaptació de lents de contacte abans de l'operació.

Aquesta investigadora destaca el paper exemplificador d'aquests guardons: "Aquest premi per a dones em sembla molt bonic. Estic molt contenta de rebre’l pel que significa d'exemple a seguir. I per a mi Marifí Yzuel és un exemple per a moltíssimes dones científiques. Crec que un premi com aquest és molt important i em fa molta il·lusió no només pel reconeixement als èxits sinó pel que significa com a exemple i l'impacte que pot tenir per a altres dones. És un honor compartir-lo amb Marifí Yzuel. Crec que si hi ha algú pioner en Òptica a Espanya i a nivell internacional és ella".

Teodoro Sánchez-Àvila, president de la Fundació Tatiana Pérez de Guzmán el Bueno, ha destacat com "l'exemple de les investigadores premiades ens anima a valorar més la tasca de la nostra gent gran per fer possible el progrés de la Ciència espanyola d'avui".

Més informació:

Vídeo de l’acte d’entrega