Vés al contingut principal

"M'agradaria fer recerca per trobar una teoria de la gravetat quàntica"

12 jul. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Entrevistem al futur físic i matemàtic de divuit anys Pau Palomar Oliver, que ha tret la nota més alta per entrar a la universitat de tot el sistema català (13,960), i que ha triat la UAB per cursar-hi el doble grau de Física i Matemàtiques.

Primer pla de l'estudiant Pau Palomar a la Facultat de Ciències.

“No hi ha cap fórmula màgica per treure bones notes: cal ser constant”

Natural de Castellnou de Bages, Pau Palomar Oliver va fer l'ESO i Batxillerat al centre públic INS Auro de la veïna població de Santpedor. L'hem citat a la UAB per entrevistar-lo (podeu mirar l'entrevista a Instagram). Arriba amb una motxilla carregada amb l'ordinador i llibres i un somriure franc i ple d'energia, com molts joves de la seva edat. No estalvia paraules per a expressar-se i ho fa de manera modesta i sincera.

Després que el degà de Ciències, Juan Jesús Donaire, li hagi donat la benvinguda, ens ha explicat quins plans té, què espera de l'experiència universitària i alguns detalls del seu dia a dia.

-Per què has triat la UAB?
En primer lloc, perquè és la que està més a prop de casa, però també perquè vaig veure el doble grau estava molt ben organitzat. També vaig venir a les Portes Obertes i em va cridar l'atenció aquest campus tan gran i maco. A més, ja coneixia la Facultat de Ciències perquè havia vingut als Dissabtes de la Física i al programa Bojos per la Física.

-La teva passió per la física i matemàtiques quan i com se't va despertar?
-Des de ben petit tenia curiositat per aquest món, però no va ser fins a 3r i 4t d'ESO que m'adono que m'encanta conèixer i investigar al voltant de la física i començo a mirar vídeos a YouTube de divulgació de la física. Em sembla molt curiós que la física intenti donar resposta a temes dels quals no tenim la resposta.

-Dins d'aquest camp a què t'agradaria dedicar-te?
-M'interessa molt la física teòrica com a tal. M'agradaria investigar, per exemple, com trobar una teoria de la gravetat quàntica. Però tampoc no sé exactament en què especialitzar-me, espero que durant la carrera ho pugui descobrir. Sí que m'agradaria fer recerca, això sí que ho tinc clar, i suposo que seria en alguna universitat o institut de recerca potent, si pogués ser.

-Quin és el secret per treure aquesta nota que has obtingut, si és que n'hi ha cap?
-La veritat és que no hi ha cap fórmula màgica. El que diria que cal és ser constant i portar-ho tot al dia. Sí que és cert que jo tinc una certa facilitat per a l'estudi, però si no treballes, no te'n surts. Fer els deures cada dia crec que és una manera molt bona de repassar la matèria.

-Què n'esperes de la teva experiència a la universitat?
-Espero dedicar-me a estudiar exclusivament allò que m'agrada (el món de la física i de les matemàtiques), i fer-ho acompanyat d'altres persones a qui també els agrada el mateix. I només amb això suposo que ja m'ho passaré molt bé!

-A més d'estudiar, què més fas?
-Jugo a futbol a l'equip de juvenils del meu poble, Castellnou de Bages. El curs vinent no sé si podré continuar-hi jugant, ja veurem, depèn de la dedicació que em requereixi el doble grau. I també toco la guitarra i la bateria, encara que no tan sovint com voldria. Aquest curs he anat a classes de bateria, però ho he deixat ara. La guitarra la toco més a casa. El meu pare és músic, guitarrista, i ens hi posem els dos.

-T'agrada llegir? Què llegeixes?
-Si, però llegeixo menys del que voldria... A veure, sí que llegeixo, però gairebé tot són llibres de ciència. M’agradaria llegir tambéd'altres coses, la veritat, però no tinc gaire temps.

-Ara mateix, aquests dies de juliol, què estàs fent per exemple?
-Doncs estic en unes "colònies" per a estudiants internacionals de ciències: BIYSC (Barcelona International Youth Science Challenge), organitzades per la Fundació Catalunya la Pedrera. Estem allotjats durant deu dies a Barcelona fent projectes de ciència, dividits en grups. Som gent de tot arreu, de Nova Zelanda, dels Estats Units, del Kazakhstan, etc. Estic gaudint molt.

-I en quin projecte estàs involucrat?
-Estem fent un projecte xulíssim de quàntica que demostra que Einstein estava equivocat en una de les seves teories.

-Caram... poca broma amb el projecte! Tens algun personatge que admiris en aquest camp? Einstein, Stephen Hawking...?
-Doncs la veritat és que n'hi ha molts, però no te'n puc dir cap de concret... Per cada branca hi ha un físic o matemàtic de referència... són molts i no en tinc un d'únic per destacar.

-Què té la física que et té el cor robat, Pau?
-La física ajuda a entendre com funcionen les coses. Això és fascinant. I això es pot aplicar en molts camps perquè funcionin millor molts dispositius i i sistemes ue utilitzem i que ens milloren la vida.

Podeu mirar l'entrevista a Instagram.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Educació de qualitat